Bevindt zich onder de oceaan in een laag van de aardkorst zoetwater?

Bestaat er enige vorm van water (grondwater/zoetwater of bronwater) onder de bodem van de zee, in een laag van de aardkorst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er kan wel water voorkomen in afgesloten pakketten gesteenten. Die gesteenten zijn dan zelf poreus (hebben holtes) maar worden aan de onderkant, bovenkant en zijkanten afgesloten door lagen gesteente die niet doorlatend zijn. Dit is bij lange na niet overal zo.
Onder de oceaanbodem zal dit niet vaak voorkomen omdat de oceaanbodem vaak bestaat uit een dunne laag 'aardkorst' die ontstaat op de plek waar de continenten uit elkaar drijven, met daar bovenop oceaansedimenten. En daar zal dan hooguit zout water in voorkomen.