Hoe zijn de aardbreuken ontstaan?

Een planeet wat een gestolde buitenschil heeft. Verkrijgt dit door dat deze afkoelt. Tijdens het afkoelen ontstaat er krimp. Zijn hierdoor de tektonische platen ontstaan? Een inslag van een uit 1.3 miljard km3 water bestaande meteoriet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ten eerste, krimp, zoals je zegt.
Ten tweede is de vloeibare bunnenkant een "kolkende" massa, zoals een pan kokend water.
Dat dunne vliesje dat er op drijft wordt alle kanten op getrokken en geduwd.
11 jaar geleden
Krimp speelt in de gangbare platentektoniek geen rol van betekenis, maar convectie ens subductie van oceanische platen worden als drijvende kracht gezien. Op de engelse wikipedia is wel wat info te vinden over alternatieve theorieën maar deze bleken geen hout te snijden bij nauwkeurige metingen.

De geologie en de platentektoniek zijn nog lang geen afgesloten hoofdstukken binnen de wetenschap en er zijn nog genoeg open eindes. Tweede link is naar een presentatie over allerlei wetenschappelijke problemen en controverses. Over krimp is eigenlijk niets te vinden, eerder over expansie van gesteentes door het aannemen van een meer open kristalstructuur.