wat voor mijnen heb je in Nederland

En dan mijnen zoals steengroeves/steenkolen mijnen enz enz

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

er waren steenkoolmijnen (laatste in 1974 gesloten) in gebruik in limburg en zoutmijnen in groningen en friesland.

Toegevoegd na 6 minuten:
uit de bron:
Tot circa 1960 was er grote vraag naar steenkool en groeide de Oostelijke Mijnstreek uit tot een van de welvarendste gebieden van Nederland. Tijdens de periode van wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog produceerden de mijnen op topcapaciteit om aan de binnenlandse vraag te kunnen voldoen.

Na 1960 daalde de vraag naar kolen, onder meer doordat stoommachines en stoomtreinen steeds vaker werden vervangen door motoren op elektriciteit, olie en het ook in Nederland gewonnen aardgas. Dit, en de relatief hoge arbeidskosten in Nederland, zorgden voor een neergang in de mijnbouw. De laatste mijn werd in 1974 gesloten. DSM ging door in de petrochemie en werd later geprivatiseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de steenkoolmijnen ( die allemaal gesloten zijn) is er in Zuid Limburg nog een vuursteenmijn. Die stamt uit de steentijd dus pakweg 1000 voor Christus. De mijn is alleen voor archeologen/geologen te bezichtigen en soms mogen gewone burgers er in met excursie. Ik ben er in geweest: het is heel laag (bukken, gehurkt) en in de mergel zitten grote stukken vuursteen. In de steentijd maakten ze daar messen en schrapers en pijlpunten van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgezien van mergel, steenkool ,zout en vuursteen is er bij Winterswijk nog een mijn waar nog wel eens een Celestien kristal wordt gevonden. Ook zijn er wel war agaten te vinden langs de oevers van de grote rivieren. Aan de noordkant van de Utrechtseheuvelrug wordt metselzand gewonnen en daar komen soms wat edelsteen kristallen tevoorschijn zoals Topaas en Saffier. Maar afgezien van zoutmijnen is er geen rendabele mijn (meer).