Als de aarde exact een bol zou zijn, 2 pi meter.
Dat is dus ietsje meer dan 6 meter en 28 centimeter.

Toegevoegd na 13 minuten:
Omtrek1 = Straal1 * 2 * Pi
Straal2= Straal1 +1
Omtrek2 = Straal2 * 2* Pi

Extra omtrek = Omtrek2 - Omtrek1
= ((Straal1 +1 ) * 2* Pi) - (Straal1 *2*Pi)
= 2* Pi

Zoals je ziet is dat onafhankelijk van van de oorspronkelijke straal of omtrek van de bol (dus ook van de aardstraal).

Een straal van 1 meter meer betekend 2*Pi meter meer omtrek.

Dus of het nu op een meter hoogte van het aardoppervlak is, of dat je een voetbal neemt en daar op een meter afstand van het "oppervlakte" een rondje maakt. het is en blijft 2*Pi meter extra.

Leuk he het inzicht dat wiskunde kan geven ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Ja waar heb je het over iHave dat is niet de omtrek plus een meter hoger van de aarde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dit wel het goede antwoord want als je een touw spant om de aarde en er 1 meter touw bij doet hef je het touw over de hele aarde 16 cm omhoog: http://www.pythagoras.nu/pyth/pdf/artikel_49459_touwtje44-2.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij leest Predjuhh niet goed. iHave is right.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja predjuhh de vraag is hoeveel GROTER het dan niet is, niet wat de exacte maat is! Eerst zelf eens nogmaals checken voor je anderen gaat vertellen dat ze niet goed lezen of het niet begrijpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle
1/(2*pi) ≈0,159 dus jouw bron zegt hetzelfde ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist dat het heel weinig was inderdaad. Goed antwoord Ihave (maar van mij had je ook allang een plus tegen al die betweters in).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@predjuhh: Geef nou gewoon toe dat je 'Hoe groot' las in plaats van 'Hoeveel groter', dat deed ik in eerste instantie ook.
iHave: nice!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Ihave, Veder en Pelle lijkt mij meer van toepassing dan drie letters ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde is niet een perfecte bol; dus om te beginnen hangt het er van waar je meet wat de omtrek is. Dus verwonderd zijn dat het zo weinig scheelt op 1 meter hoogte is veel interessanter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw. Zelden iemand zo erg de mist in zien gaan, en dan nog volhouden ook! iHave, prima antwoord!

Andere antwoorden (1)

Als je uitgaat van een diameter van 12.757 km, wat gelijk staat aan 12757000 meter, dan zal je dit aantal moeten vermenigvuldigen met π (pi=3.14 ongeveer). Dit zal ongeveer 40077297,4 meter zijn. Als de diameter één meter hoger wordt, wordt de diameter 12757001 meter. Dit vermenigvuldig je met pi. Hieruit krijg je 40 077 300,6.
Deze getallen trek je van elkaar af, zodat je de grotere omtrek weet op 1 meter hoogte. 40077297,4 - 40 077 300,6= 3,2. De omtrek is 3,2 meter hoger