Toscane is een regio in Italië,op zijn beurt bestaande uit verschillende provincies:

Toscane (Italiaans Toscana), is een regio in centraal Italië, die in het noorden aan Ligurië en Emilia-Romagna, in het oosten aan Umbrië, in het zuiden aan Latium en in het westen aan de Tyrreense Zee grenst. De oppervlakte van de regio Toscane neemt ongeveer een dertiende van het nationaal grondgebied in beslag, oftewel 7,6%. Wat betreft grootte staat de regio op de vijfde plaats, na Sicilië, Piemonte, Sardinië en Lombardije. Zie ook in bron
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de antwoorden

Andere antwoorden (4)

Toscane is een regio, met daarin nog provincies. Je kunt het vergelijken met Twente, alleen dan wat groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toscane is een regio met 10 provincies en 5 eilanden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toscane
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ter aanvulling op de vorige antwoorden:

toscane is veel meer dan dat:

toerisme
allereerst voor het toerisme (o.a. de steden florence, pisa, lucca, siena), en het agri-toerisme, waarbij bezoekers op boerderijen verblijven.
er zijn in toscane 120 natuurreservaten, deze regio wordt vaak gezien als een van de mooiste delen van italië.

wijnen
toscane en wijn. toscane wort beschouwd als de kwalitatief beste wijnstreek in italië (samen met piemonte). bekendst zijn ce chianti.
voltaire zei al: de beste wijn komt uit montepulciano bij siena!

verder uit de bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Toscane

Toscane was de regio waarin de Italiaanse renaissance in de 14e eeuw wortel schoot en in 15e en 16e eeuw tot de grootste hoogten steeg. In het Toscaans ontstond een literaire traditie met voormannen als Dante Alighieri, Petrarca, Boccaccio en Machiavelli, waarmee het moderne Italiaans nieuwe status en vorm kreeg. Onder leiding van de De' Medici's maakte het toenmalige Groothertogdom Toscane een echte bloeitijd door. Het unieke artistieke erfgoed van deze regio bestaat uit literatuur, architectuur, schilderkunst en beeldhouwkunst, en is in tientallen befaamde musea verzameld, zoals in de Uffizi in Florence. Ook elders ter wereld bevinden zich topstukken, zoals de Mona Lisa in het Louvre in Parijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een lastige:

Toscane is een regio maar dan wel heel anders dan wat wij als Nederlanders een regio (gebied) noemen. De indeling van het Italiaanse bestuur is namelijk heel anders dan dat wij gewend zijn

De federale overheid verantwoordelijk voor buitenlandse relaties en nationale defensie, openbare orde en rechtvaardigheid, verkiezingswet en milieukwesties.

Daaronder is Italië is verdeeld in 20 regio's, deze 20 regio’s hebben eigen parlementen en overheden.

De regio’s zijn weer verdeeld in totaal van 109 provincies en die weer in meer dan 8100 gemeenten.

De regio Toscane houdt daarom een beetje het midden tussen een echte deelstaat (zoals in Duitsland) en wat wij een provincie noemen.