Wat is nu het verschil tussen leem, silt en löss?

Volgens mij is silt en löss hetzelfde en leem wat anders.. klopt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.4K

Antwoorden (3)

Leem is een mengsel van klei, silt en zand, met relatief veel deeltjes met een grootte van 0,002 mm tot 0,063 mm.

Löss is een door de wind gevormde afzetting, waarvan het overgrote deel van de korrels kleiner is dan 0,063.

Silt vertegenwoordigt binnen de indeling naar korrelgrootte en textuur van een sediment de factie van 0,002 - 0,0063 mm.
Amadea
11 jaar geleden
Silt en leem is het zelfde , het is een soort heel fijn zand.
Löss is ontstaan door stofdeeltjes uit de ijstijden, toen de Noordzee nog droog lag, ze dwarrelde neer tegen en op de Limburgse heuvels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. In ons taalgebied waaronder België noemt men silt ook wel leem.

Leem is een grondsoort die voornamelijk bestaat uit silt (deeltjes met korrelgrootte tussen de 2 en 50/64 micrometer). In de volksmond wordt met leem vaak materiaal fijner dan zand bedoeld. Leem kan zowel door de wind, door rivieren als door ijs worden afgezet.

Silt of leem (België) is een sediment dat qua grootte tussen lutum en zand wordt ingedeeld. Een deeltje wordt silt genoemd als het wat grootte betreft, tussen de 2 en 63 micrometer valt. In België wordt silt leem genoemd, dit zorgt wel voor enige verwarring door het dubbele gebruik van het woord leem voor zowel de grondsoort als de textuurklasse.

Wat ook voor verwarring zorgt, is het feit er verschillende grenzen gehanteerd worden voor de klasse silt. In de Udden-Wentworth schaal (afkomstig van Krumbein), vallen siltdeeltjes qua grootte tussen 1⁄256 en 1⁄16 mm (3,9 tot 62,5 μm). Dit komt omdat deze schaal gebaseerd is op inches. ISO 14688 deelt silt in tussen 0,002 mm and 0,063 mm, waarbij de kleideeltjes kleiner zijn en de zanddeeltjes groter. In het USDA Soil Texture Classification system, ligt de grens tussen zand en silt bij de 0,05 mm grootte van de deeltjes. Het USDA system is overgenomen door de Food and Agriculture Organization (FAO). In het Unified Soil Classification System (USCS) and het AASHTO Soil Classification system wordt de grens tussen zand en silt gelegd bij de deeltjesgrootte van 0,075 mm (dat wil zeggen materiaal dat door de #200 zeef gaat).

Feitelijk verschilt silt chemisch behoorlijk van klei. Verder zijn siltkorreltjes ongeveer gelijk qua grootte in alle dimensies, in tegenstelling tot kleideeltjes, die bestaan uit plaatvormige deeltjes die bij elkaar worden gehouden door electrostatische krachten en daardoor veel cohesie hebben. Silten en kleien hebben een kenmerkende plasticiteit.[1]

Silt is een zeer veelvoorkomend sediment in allerlei sedimentaire gesteenten. Een gesteente dat geheel uit silt bestaat, wordt siltsteen genoemd. Silt vormt vaak de matrix van grovere gesteenten, zoals zandstenen of conglomeraten.

Löss is een eolische afzetting van silt. Silt is de textuurfractie met een korrelgrootte die tussen die van zand en lutum in ligt. Qua samenstelling bevat löss voornamelijk siliciclastica (kwarts en andere silicaten), maar het kan ook een kleine fractie kleimineralen bevatten. Soms is die fractie groter geworden sinds het moment van sedimentatie als gevolg van chemische verweri
Bronnen: