Waterhoos leek erg dichtbij maar was kilometers verder in zee,hoe kan dit?

dacht dat deze over ons dak zou gaan maar gelukkig niet het geval(gezichtsbedrog ) ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De horizon is, als je gewoon op de grond staat ongeveer 4,7 km van je vandaan. Iets wat in de lucht gebeurt kan nog wel wat verder van je vandaan zijn en de bovenkant van wolken zijn soms wel 20 km van je vandaan.

Nu is de vraag: hoe hoog was de windhoos? Die is vaak maar enkele kilometers hoog dus de windhoos kan niet veel verder weg zijn dan max een kilometer of 10, eerder minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik volg deze redenatie niet pelle...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op het strand staat en het is helder dan is de horizon ongeveer 4,7 km van je vandaan. De onderkant van de windhoos kan, als je dus ziet waar de windhoos de grond raakt dus ook maar max 4,7 km van je vandaan zijn als je op de grond staat. Omdat je alleen de bovenkant van de windhoos ziet (foto) en niet waar die de grond raakt wordt het lastiger om te bepalen hoe ver die bij je vandaan was.
De bovenkant van een wolk kan bij hoge bewolking wel 10-20 km hoog zijn. Dit is geen hoge bewolking dus max 5 km hoog. Bewolking kan verder van je af staan dan de horizon door de bolling van de aarde en dus kan de windhoos niet veel verder geweest zijn dan een km of 10. Ik leg dus uit waarom de windhoos kilometers ver weg was. Mensen denken vaak al dat de horizon veel verder weg is dan 4,7 km, de windhoos kan, omdat je niet ziet waar die de grond raakt wel wat verder weg zijn maar dus niet meer dan 10 km.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zat in de tuin en zag hem ineens langskomen dus geen horizon .Maar als ik het zo lees dichtbij geweest .Heeft de grond niet geraakt hier wel erg grote druppen regen heel even maar was net alsof ze een emmer leeggooiden.Ben blij dat hij niet de grond heeft geraakt anders veel schade denk ik.En erg donkere zwarte lucht in de wolk. Plus van mij voor meedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
duidelijk gelukkig boven zee gebleven anders mijn dak eraf denk ik. wel mooi maar moet niet te dicht bijkomen.

Andere antwoorden (1)

Dat kan inderdaad gezichtsbedrog zijn, net als onweer. De flitsen lijken altijd erg dicht bij maar werkelijk zitten ze nog boven zee.

Mooie foto's, Vanaf waar heb je hem gezien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in Friesland waar ik woon Tussen Ameland en Holwert was erg indrukwekkend zwarte lucht en ik kon de slurf gewoon zien draaien!!