Hoe komt het als je naar een de bergen gaat zoals bijvoorbeeld de Alpen of lager dat je dan een bepaalde druk op je oren krijgt?

Ik ben deze vakantie vlakbij Prüm in Duitsland geweest en toen kreeg ik last van men oren ik hoorde haast niks meer heeft iemand enig idee hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Boven je is een hoeveel lucht die op je druk. Deze druk (in bar) veranderd ook met bijvoorbeeld het weer, maar normaal merk je hier niets van.

Wanneer je de bergen in gaat ga je ineens snel naar boven of naar beneden. Daardoor veranderd de druk op je oren terwijl de druk in je hoofd langzamer veranderd. Dit verschil in druk voel je en kan pijnlijk zijn.

Hetzelfde voel je bij het duiken of in een vliegtuig bijvoorbeeld maar ook bij tunnels kun je dit merken.

Kauwgom kauwen en je oren klaren (neus dicht houden en met kracht uit proberen te ademen door je neus) helpen hier normaal bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zolang je omhoog gaat gaat dat goed. ga je naar beneden EN zitten je buisjes van Eustachius dicht, dan kan de overdruk in het middenoor niet weg en gaat het trommelvlies bol staan(naar buiten toe) .
Kauwgom kauwen en de onderkaak een aantal keren overdreven naar voren brengen wil dan nog wel eens helpen, de buisjes faan dan open en heffen het drukverschil tussen middenoor en buiten weer op.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent gewend aan de druk hier in Nederland : als je nou de hoogtes op zoekt veranderd ook je druk op je oren en daar krijg je pijnlijke oren van.