Het kruien vh ijs , gletsjers , duwden zand en stenen voor zich uit . De ijs grens was niet constant op de zelfde plaats . Het wisselde niet alleen waarschijnlijk met de seizoenen maar ook in jaren of perioden . Na dat het ijs weg was kwam na verloop van tijd de grond langzaam weer om hoog . En dan kwam er weer een periode van nieuwe ijs tijd en schoof alles weer (heel langzaam ) door . In nl en Duitsland de Honds rug is daar dacht nog een gevolg van .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ijs heeft in de voorlaatste grote ijstijd, het Saalien, tot ongeveer halverwege het huidige Nederland gelegen, ongeveer op een lijn tussen Haarlem, Utrecht en Nijmegen.

Je moet je voorstellen dat die ijslaag zichzelf als een enorme bulldozer door het landschap heen duwde, komende vanuit het noordoosten, richting het zuidwesten. Een heuvel die ontstaat door die 'bulldozerwerking' noem je een stuwwal. Het is hetzelfde effect als wanneer je met je hand over een tafelkleed duwt, en het tafelkleed daarmee opfrommelt voor je hand uit.

Verder was de gletsjer zo dik dat hij de grond eronder helemaal in elkaar duwde, en sleepte hij tonnen en tonnen keien, grind, zand en klei mee uit noordelijkere gebieden. Deze zogenaamde morene bleef achter toen de gletsjers weer afsmolten, als wallen langs, voor en onder het ijs.
Dit zijn de belangrijkste manieren waarop een gletsjer tijdens een ijstijd voor de vorming van hobbels en bobbels in het landschap kan vormen. Als je nog meer vormen wil zien die iets te maken hebben met de ijstijden, moet je eens zoeken op esker, sandr en pingo.