Hoe kan het dat er een duidelijke scheiding is te zien tussen 2 oceanen? Zie foto

Dit verschijnsel komt ook op een bepaalde manier voor aan de kust. Maar dat komt volgens mij door de verhogingen in het water waardoor het water lichter is aan de kust dan net verder van de kust af.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.5K

Antwoorden (4)

De duidelijk zichtbare scheiding wordt veroorzaakt door een verschil in zoutgehalte in de twee verschillende delen van het water. Deze foto is genomen door Kent Smith in de Golf van Alaska. Het gaat niet om het water van twee oceanen. Het lichtblauwe deel van het water is water van gesmolten gletsjers, het donkerblauwe deel van het water is water van de Grote Oceaan (the Pacific Ocean). Het water van de gletsjers heeft een lager zoutgehalte dan het oceaanwater. Daardoor mengen de twee "soorten" water zich moeilijk, maar dit gebeurt uiteindelijk wel. Zie ook de foto vanuit de lucht en de website: http://www.hoaxorfact.com/Science/merging-oceans-where-two-oceans-meet.html

Het is overigens een heel mooi verschijnsel.

Toegevoegd na 20 minuten:
De theorie over het zout wordt overigens op dezelfde website weer in twijfel getrokken door ene Don Swartz. Hij zegt dat het verschil met name te maken heeft met temperatuurverschillen. De volledige tekst van zijn reactie:

Not entirely true...

This is a phenomenon caused by seasonal upwelling of warmer water, chlorophyll and phytoplankton meeting with downwelling fresher sea water. While some of this can be considered melt off from glaciers, Alaska has a greater amount of melt off from seasonal snow, this has been going on for thousands of years. I believe in global warming but things need to be clarified a bit more than "I think this is caused by melting glaciers," which is what the photographer originally stated, an opinion. Here are a couple of sites to explain the phenomenon. BTW, I sailed into the blue water once off the coast of South East Alaska, the water on the coastal side was 40 degrees, the blue water was 63 degrees, this is as much a temperature and seasonal issue as it is a salinity issue. And remember, upwelling, which carries nutrients and food for the smallest to the biggest sea animals in the ocean, is a result of this process.

http://www.umeoce.maine.edu/xiupeng/docs/Xiu_DSR1_2012.pdf
http://www.pmel.noaa.gov/people/cladd/articles/CrossShelfExchange.pdf
http://oceanmotion.org/html/background/upwelling-and-downwelling.htm
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
"Gesmolten gletsjers", haha, dat zijn geen gletsjers (meer)! Het gaat natuurlijk om "smeltende gletsjers"! En die foto zal vast vanuit de ruimte zijn gemaakt, niet vanuit "de lucht".
Waar verschillende stromingen elkaar ontmoeten, kun je dit soort verschijnselen zien. Dat heeft niets te maken met de grenzen tussen oceanen, want die zijn door de mens bedacht, maar alles met grenzen tussen warm en koud, zoet en zout, slibrijk en slibarm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De scheiding die je ziet is de plaats waar twee watersoorten elkaar ontmoeten.
Dat kan zijn tussen helder en troebel water.
Tussen warm en minder warm water.
Tussen zout en minder zout water enz.
Hier op de Oosterschelde in Zeeland, kan je dit verschijnsel iedere dag zien, als vanaf zee, bij opkomend water, het koudere en meer troebele, de Oosterschelde instroomt, en botst tegen het heldere water dat nog aan het terugstromen is naar zee.
Deze twee stromingen botsen tegen elkaar, terwijl de ene de andere wegduwt.
Hierbij ontstaat er een rand met schuim, exact op de scheiding en verschil van de kleur van het water, voor en achter deze rand.
De schuimrand trekt de hele Oosterschelde over, stagneert dan, lost op en het water stroomt weer terug naar zee, waar het opnieuw het instromende water van zee tegen komt en er opnieuw deze rand met schuim ontstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt doordat de bodem bij zo'n scheiding stijl afloopt en daardoor de temperatuur bij het diepe deel een stuk lager is dan dat van het ondiepe deel. Door het temperatuurverschil en de verandering van ondiep naar diep ontstaat er een scheidingslijn.