Heette de Portugese stad Porto oorspronkelijk Oporto? Zo ja, sinds wanneer is het Porto geworden en waarom?

11 jaar geleden
1.5K
Amadea
11 jaar geleden
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/aardrijkskunde-aardwetenschappen/vliegvelden-portugese-stad-porto-oporto.274713

Antwoorden (2)

Nee, oorspronkelijk (inde Romeinse tijd) heette de stad Portus Cale = haven bij Cale. Dat evolueerde later naar Portucale, en was ook de basis om het land Portugal te noemen. Pas in de 17e eeuw veranderde de naam in Porto.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het portugees heb je mannelijke en vrouwelijke lidwoorden nl. o en a. Ook de meeste landen krijgen in tegenstelling tot bij ons een lidwoord . oOok steden als ze ook een soortnaam zijn , bv. o Porto ( porto is wijn) en a Figueira ( figuiera = kurkeik). Dus Porto is in het portugees eigenlijk o Porto ( het Porto). Verder heb je bv. a Hollanda , a Belgica enz.
In het portugees heb je mannelijke en vrouwelijke lidwoorden nl. o en a. Ook de meeste landen krijgen in tegenstelling tot bij ons een lidwoord . Ook steden als ze ook een soortnaam zijn , bv. o Porto ( porto is ook wijn) en a Figueira ( figueira is ook kurkeik). Dus Porto is in het portugees eigenlijk o Porto ( het Porto). Verder heb je bv. a Hollanda , a Belgica enz.