Wie heeft de werelddelen hun naam gegeven?

In oude boeken spreekt men van de oude en de nieuwe wereld. Op een gegeven moment moeten de namen als Europa, Amerika enz. ingevoerd zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Wat Europa betreft:

Nadat men eerst het noordelijke deel van Griekenland met de naam Ευρώπη/Europè is gaan aanduiden, werd dit vervolgens de naam voor het hele vasteland van Griekenland en uiteindelijk voor het hele Europese vasteland zoals dat door de Hellespont en de Bosporus van Azië en door de straat van Gibraltar van Afrika gescheiden was.

De term 'Europa' wordt over het algemeen herleid tot Grieks woord voor breed (eurys) en voor gezicht (ops). Een minderheid, echter, ziet een Semitische of Fenicische oorsprong, afgeleid van het Semitische woord erebu dat "zonsondergang" betekent of het Fenicische woord ereb dat "avond" betekent. Met het Midden-Oosten als gezichtspunt gaat de zon onder in Europa: het land in het westen, het zogenoemde avondland.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat betreft Afrika:

De Romeinse provincie Africa besloeg de Tunesische en Libische kustgebieden. Later werd de hele kuststrook Africa genoemd en in de tijd van de ontdekkingsreizen werd het hele continent hiermee aangeduid.

De meest waarschijnlijke theorieën wijzen op een Berberse of Foenicische afkomst. In de oudheid bewoonden verschillende Noord-Afrikaanse stammen grotten, het zogenaamde 'Afer' volk. Volgens de meeste historici heeft dit volk haar naam gegeven aan het werelddeel. De meest geaccepteerde theorie is dat de naam van het Berberse ifri (meervoud: ifran, "grotten") komt en gelatiniseerd is naar afri. De term is in verschillende Berberse plaats- en stamnamen terug te vinden. Een andere mogelijkheid is dat dat de naam komt van het Foenisische afar, wat stof betekent.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrika

Toegevoegd na 5 minuten:
Amerika:

De naam Amerika is afkomstig van Amerigo Vespucci, een Italiaanse ontdekkingsreiziger die in de jaren 1490 de kusten van Amerika verkende en inzag dat het een nieuw continent was.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerika_%28continent%29

Toegevoegd na 9 minuten:
Antartica:

Antarctica is genoemd naar de Arctis, het Noordpoolgebied, met het voorvoegsel anti- (tegenover-)

Toegevoegd na 14 minuten:
Azie:

De naam 'Azië' is afgeleid van het Assyrische woord Açu, hetgeen 'zonsopgang' betekent. Natuurkundig vormt Azië een geheel met Europa: Eurazië

bron: http://staal.infoteur.nl/specials/geschiedenis-azie.html

Toegevoegd na 2 uur:
Australie:

Terra Australis, of meer compleet Terra australis incognita (het Onbekende Zuidland), is een continent waarvan men vroeger dacht dat het op het zuidelijk halfrond te vinden was. De term stamt van Ptolemeus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op je letterlijke vraag wíe ze de namen uiteindelijk heeft gegeven moet ik helaas verstek gaan. Maar zo zijn ze ongeveer onstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Missen we er nog niet één?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oplettend Pelle, bedankt!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet altijd even duidelijk waaraan een werelddeel zijn naam ontleent. Voor sommige namen zijn er verschillende theorieën.
De naam Europa is sinds de klassieke oudheid verbonden aan prinses Europa, die in de mythologie door Zeus werd ontvoerd. Recent onderzoek wijst er echter op dat Europa is afgeleid van het Semitische ereb, avondland.
De oorsprong van de naam Azië is ook niet zeker, maar het woord stamt mogelijk af van het Semitische woord asu, zonsopkomst.
Afrika kan naar de Romeinse provincie Africa zijn vernoemd, maar een andere theorie stelt dat het komt van het Latijnse aprica, zonnig, of van het Griekse aphrike, zonder kou.
Met Amerika is het eenvoudig; dat is naar de Italiaanse ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci vernoemd.
Australië is afgeleid van het Latijnse australis, dat zuid betekent. De oude Grieken dachten dat er in het zuiden een onbekend land lag, dat cartografen Terra Australis Incognita noemden, het onbekende land in het zuiden.
Antarctica ten slotte stamt van het Griekse woord antarktikos, tegenover de beer, dat wil zeggen het sterrenbeeld de Grote Beer boven de noordpool.
Bron Wetenschap in beeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi en leerzaam antwoord.