hoe wordt de temperatuur voorspeld?

Ik snap dat ze aan satellietbeelden kunnen zien of er regen aankomt. Maar hoe zit dat bijvoorbeeld met de temperatuur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je kunt berekenen hoe lang en onder welke hoek de zon de aarde kan opwarmen.

Aan de hand hiervan weet je de grondtemperatuur die bereikt kan worden, icm met de verwachte hoeveelheid wind wordt er ook warmte aangevoerd of afgevoerd.

Het zijn wel ingewikkelde modellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast waarnemingen van het aardoppervlak zijn er ook gegevens nodig van hogere niveaus in de atmosfeer. Meetmasten komen hooguit enkele honderden meters hoog. De hoogste meetmast van Nederland staat in Cabauw en is 225m hoog.

Aanvankelijk werkte men om wat hoger te komen wel met vliegers, maar tegenwoordig gebruikt men radiosondes, die omhooggelaten worden aan een ballon. De radiosondes meten temperatuur, vochtigheid, luchtdruk, wind en hoogte. De gegevens worden opgevangen in een grondstation en doorgesluisd naar meteorologische gebruikers overal ter wereld.

Verder werkt men nu ook steeds meer met vliegtuigwaarnemingen om informatie te verkrijgen over de toestand van de bovenlucht. Op veel lijnvluchten van commerciele luchtvaartmaatschappijen gaat apparatuur mee om temperatuur, vocht en wind te kunnen bepalen op vlieghoogte.

Sinds 1960 worden weersatellieten ingezet om de atmosfeer te monitoren. De eerste weersatellieten leverden uitsluitend beelden van aardoppervlak en bewolking. Nu zijn de satellieten omvangrijke meetplatforms vanwaaruit allerlei meteorologische metingen worden verricht. Men spreekt van ‘remote sensing: meten op afstand’. Naast wolkenbeelden leveren de satellieten gegevens over temperatuur, vochtigheid en wind op verschillende hoogtes in de atmosfeer. Ook kan men de data bewerken tot allerlei producten, bijvoorbeeld een beeld met zeewatertemperaturen.