Hoe ververst water zichzelf?

Deze vraag houd me echt al lang bezig en hoop dat ik er antwoord op kan krijgen.

Is al het water op aarde (behalve het ijs dan) al een keer opgedronken geweest en uitgeplast? Als je bekijkt hoeveel dieren en mensen er leven en hebben geleefd, zou je haast denken dat al het water vervuild is. Denk hierbij aan olie rampen, lijken of dode dieren die er in gelegen hebben, afwas middel dat erin geloosd is en de behoeftes die erin gedaan zijn. Nu zijn er waterzuiveringen, maar even uitgegaan van voor die tijd, dan zou al het water toch totaal vervuild zijn geweest. Soms als de wind uit het oosten komt en het gaat regenen, denk ik dat er zomaar eens een druppel verdampte kamelenpis tussen kan zitten. Klinkt misschien raar, maar in mijn theorie kan dit. Is mijn theorie juist? Kan water zichzelf wel verversen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er is sprake van de zogenaamde waterkringloop. Oppervlakte water verdampt en komt in de vorm van neerslag weer terug op aarde. Daar wordt het weer onderdeel van het oppervlakte water of zakt weg naar het grondwater. In deze krinloop zitten talloze processen die het water zuiveren. Dit zijn natuurlijke processen zoals filtering door kiezel en zand, maar ook biologische processen waarbij bacteriën voor zuivering zorgen, en combinaties van beide. Welke processen wordt bepaald door waar de neerslag valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Schorpioen
een jaar geleden
Goed voor mijn huiswerk >:D

Andere antwoorden (4)

Water valt continu neer, verdampt, vormt een wolk en valt weer neer. Bij die cyclus zullen zwaardere, vervuilde delen niet worden 'meeverdampt'. Door de voortdurende stroming in zee lost de natuur vervuiling zoals afwasmiddel, olie, lijken, dode dieren etc. zelf op; het wordt allemaal afgebroken, zoals dat heet.

Ik denk overigens niet dat al het water al een keer opgedronken en uitgeplast is, al is daar simpelweg geen antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zullen er geen lichtere "vuile stoffen" in water zitten die mee verdampen? En een afbraaksel van iets, verdwijnd dat letterlijk? Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat verdwijnt letterlijk, je hoort wel eens dat er olie lekt uit bijv. een gestrand schip, een groot gedeelte hiervan lost zichzelf op in het water. Dat zit dan weliswaar in het water, maar omdat er zoveel meer water is dan olie is dit niet meer meetbaar in het water. In principe verdampt alleen water, en al zouden er vuile stoffen meeverdampen, dan is dit zo minimaal dat ook dit uiteindelijk gewoon 'verdwijnt'.
Water ververst zichzelf niet. Door het verdampen en weer neerkomen op de aarde zal het water soms meer of minder vervuilt zijn. Bronwater bijvoorbeeld word schoon en helder door fijn grind en zand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verdamping en filtratie door duinen e.d. zijn uitstekende manieren om water te zuiveren.
Vervuild water laten verdampen en daarvan de condens opvangen levert al aardig schoon water op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als dat gecondenseerde water keer op keer op keer vervuild word, zul je dit dan niet een keer met chemicaliën oid zuiver moeten maken? Bedankt voor je antwoord.
Water ververst zichzelf niet - dat is niet mogelijk.

Water *wordt* ververst.

Bijvoorbeeld door verdamping. Als water uit een stinkende sloot verdampt, blijft het meeste vuil achter. Wat verdampt is vrijwel puur water. Dat gaat als waterdamp de lucht in, en na een tijd condenseert het waarna het als regen neervalt.

Een andere manier is filtering. Water dat door een dikke laag zand sijpelt, wordt steeds zuiverder. Dat komt doordat de vervuiling aan het zand blijft hangen. Na verloop van tijd is dan ofwel het zand vervuild (dan werkt het niet meer), ofwel is de vervuiling door micro-organismen afgebroken tot onschuldige stoffen.

Nog een manier is de al genoemde activiteiten van micro-organismen. Olie wordt bijvoorbeeld door sommige bacteriën gezien als een lekker hapje. Die bacteriën eten dus de olie op, en daarna is het water van olie gezuiverd.

Overigens - ook het ijs is al een keer gedronken en uitgeplast. Het ijs ligt er niet voor eeuwig. Overal op de pool valt sneeuw, de sneeuw klinkt in tot ijs, en het ijs schuift traag richting de rand van de pool. Daar breken grote stukken ijs af (ijsbergen), en die smelten.

Er zijn stukken ijs op de polen die er al een paar honderdduizend jaar liggen, want de beweging is uiterst traag - maar vergeleken met de leeftijd van de aarde stellen die paar honderdduizend jaar niets voor.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, dat scheelt mij weer een hoop typen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat die "olie etende" bacterië ook ooit hun behoefte doen. Al zou dit dan afgewerkte olie zijn, het blijft vervuiling (denk ik dan) Verder heb je het duidelijk uitgelegt. Bedankt voor je antwoord.
Cryofiel
11 jaar geleden
Die afvalproducten zijn deels al onschuldige, niet-vervuilende stoffen. In het geval van olie zijn dat bijvoorbeeld kooldioxide, water, wellicht wat H2S (rotte-eieren-gas), en natuurlijk de bestanddelen van de bacterie, die immers is gegroeid door olie te eten. De overige afvalproducten zijn ofwel meststoffen voor algen of planten, ofwel het zijn nog steeds afvalstoffen, maar die worden dan weer door andere bacterien als voedsel gezien.