Wat is het oudste gesteente van/op de aarde? En wat zijn de andere ongeveer even oude gesteenten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

de stollingsgesteenten, een hele mooie groene is olivijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op dit moment is het oudste bekende gesteente de ‘Nuvvuagittuq greenstone belt’ in Canada. Dit gesteente is 4.28 miljard jaar oud en is dus al tijdens het eerste afkoelen van de aarde ontstaan, want onze planeet is maar 4,6 miljard jaar oud. Natuurlijk is het een stollingsgesteente.

Helemaal zeker weten doen we het niet, het kan ook zijn dat dit gesteente ontstaan is toen oudere gesteenten opnieuw werden samengeperst.

In onderstaande link lees je er meer over.

Toegevoegd na 4 minuten:
Andere, ongeveer even oude gesteenten, vind je ook daar in de buurt. Dit hele deel van Canada (het zogenaamde 'Canadese schild') bestaat uit zeer oude gesteenten.

Ook in het noorden van Schotland vind je hele oude gesteenten.

Dit zijn altijd stollingsgesteenten (granietachtige gesteenten) omdat de vorming van sedimentaire gesteenten en metamorfe gesteenten pas veel later in de levensloop van de aarde begon.