Hoe kan ik een leeuw zien in de vorm van Nederland?

Vandaag zei iemand in de bus dat je in de vorm van Nederland (op een landkaart) een leeuw kunt zien.

Weet iemand misschien waar ik dan op moet letten om dat te zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (4)

't Is een beet je ver gezocht, maar het kan zoals op onderstaande afbeelding.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
met een beetje (veel) fantasie: Groningen, Friesland, Drenthe de kop. Limburg de voorpoot en Noord Holland + de eilanden de staart

Toegevoegd na 4 minuten:
oja, moet je ook nog Utrecht als de rug zien, en een opgestoken staart, zoals het plaatje van mn voorganger laat zien
12 jaar geleden
Powergen
12 jaar geleden
Huh.. hoe kan de staart nou naast de kop zitten dan?
anneliez
12 jaar geleden
ik zei toch: Fantasie ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drenthe niet
anneliez
12 jaar geleden
mwah, mn ik heb dus n slecht voorstellingsvermogen, , alweer die fantasie he
Het betreft hier een oude kaart van 'Leo Belgicus'. Dit stamt uit de tijd dat (een deel van) België en Luxemburg bij de Lage Landen hoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar hoe ge het wil bekijken…
De meesten zien de kop van de leeuw in Groningen en Friesland (niet Drenthewant at had geen rechten) Dat was leuk tijdens de Spaanse Nederlanden en later- Verenigde provinciën.
Zie afbeeldingen van de anderen
Cartografie en inkleuren van kaarten is mijn hobby .....daarom zoek ik iets wat de meesten niet kennen…..
Hondius (ja…De HONDT) uit Gent heeft een andere Leo Belgicus gemaakt:
VEEL CARTOGRAFEN WAREN GRAPPENMAKERS!!!
1.De leeuw is net een HOND
2.De kop is niet Friesland-Groningen , maar de Vlaamse expansies : Artesië (beter bekend als Artois) en een stukje Picardië .
Dus ....‘t is maar een leeuw hoe je het bekijkt ....maar deze versie heeft de minste onnuttige leemtes.
Of hoe een kop een kont kan zijn.
De Waddeneilanden zijn hier de staart.
De eerste Leo kwam uit 1580 ongeveer en was van Aitsinger. Deze is veel nagemaakt door anderen en soms een beetje aangepast aan omstandigheden en tijd en steeds met verdoken 'spot' op de heersene elite ....die het niet eens door had.
Boven : Hondius ongeveer 1625
Onder : de oorspronkelijke Aitsinger -Hohenberg uit 1580 ongeveer.