Hoe komt het dat rondom een eiland de golven altijd naar het eiland toe bewegen, en niet aan de ene kant er naar toe en aan de andere kant er van weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De golfsnelheid hangt af van de waterdiepte. In diep water is de golfsnelheid groter. De golven die in de buurt komen van het eiland worden afgeremd en de het gedeelte dat nog in diep water zit haalt de golf aan de kustzijde in, daardoor buigt het golffront naar de kust toe. Goed te zien op Google Earth bij oceaankusten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat komt omdat het rond dat eiland ondieper is en water altijd in beweging is en daardoor word opgestuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt een eiland , je hebt noord en zuid zijde
met noordenwind komen er golven op dat eiland
ga je op dat zelfde moment aan de zuidkant kijken dan zal je zien dat er geen golven zijn maar hooguit een beetje deining wat ook kleine golfjes op het strand veroorzaakt de deining word veroorzaakt door de golven vanaf noord zijde , die niet de noordkant van het eiland raken maar het eiland passeren en deze golven lopen aan de achterkant van het eiland uit , en worden rustiger en worden een deinende water massa , en zo heb je idd golven rond het hele eiland , de bovenwind zijde meer dan de beneden wind zijde
is het duidelijk? graag gedaan !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Ben je op Ameland, dan is het strand aan de noordzijde. Ook al komt de wind uit zuidelijke richtingen, dan nog krijg je golfslag naar het strand toe. Datzelfde geldt voor het strand bij Egmond aan zee bij wind uit oostelijke richtingen.
Verder, als je een waddeneiland bedoelt, dan is de golfslag aan de Noordzeezijde (noordzijde) naar het strand toe (bijna) altijd sterker dan de golfslag aan de waddenzijde (zuidzijde) naar de dijk toe, zelfs als de wind zuidelijk is. Volgens mij hangt dat samen met het feit dat de Waddenzee veel ondieper is dan de Noordzee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb geen eiland bij naam genoemd maar alleen uitleg waarom iets zo is , voor mij part maak je van noord ,zuid of west , het is even om het hoe en waarom
de wadden eilanden ken ik als mijn broekzak ik heb jaren takkenbossen gevaren om zandwinning te realiseren op de stranden
Dit lijkt zo... Het is nl. een cyclische beweging. Het water gaat als het ware op- en neer. Omdat het land omhoog loopt lijkt het alsof de golven op het land spoelen. (we laten het effect van eb en vloed even buiten beschouwing). Nu gebeurt dit bij weinig wind. Bij veel wind zou er wel sprake kunnen zijn van stuwgolven.
Wat je dan ziet aan de lei zijde van het land (de afwindse kant) is dat je daar dus geen wind heb (als het ware de wind-schaduw) en de golven op enige afstand van het land weer beginnen te vormen.
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van fixtumaris.