Hoe heten deze stenen?

Ik heb in duitsland een aantal stenen gevonden en ik zou graag weten wat de naam is. Ze zijn zwart en hebben een lichte glans. De meeste hebben scherpe randen en ik vond ze op een grindpad. Weet iemand hoe ze heten of waar ik dit zou kunnen vinden? alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Moustérien waren die steentjes veel waard.
Lijkt mij een silex (flintstone) op het eerste gezicht

Antwoorden (1)

ik denk dat je vuursteen heb gevonden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dat zou inderdaad kunnen, maar ik dacht dat vuursteen vaak een roodbruine.kleur had?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt ze ook in het zwart :) sommigen zijn dof, en sommigen glimmen omdat ze door de natuur zijn gepolijst als het ware. http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/start/59/trefwoord/Subcategorie/bodemvondsten bij deze link (bijna onderaan) lees je meer over de plaatsen waar je ze kan vinden.
http://www.geologievannederland.nl/zwerfstenen/beschrijvingen/vuursteen in grind(kiezel)paden kan je ze ook heel veel tegenkomen. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, dit is vuursteen. Vuursteen heb je in allerlei kleuren en komt op heel veel plaatsen voor.
Het probleem met stenen op een grindpad is overigens dat je nooit weet waar die stenen vandaan komen. Bij deze steen is het toevallig duidelijk, maar bij veel stenen is het voor de determinatie belangrijk om te weten vaar de steen vandaan komt. En een grindpad is in dat geval geen betrouwbare locatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is inderdaad een zwarte vuursteen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de antwoorden! hier kan ik wel iets mee denk ik.