Wat is geplooid gesteente?

Voor AK moet ik weten wat geplooid gesteente is.

Kan iemand dit duidelijk uitleggen en e.v.t. een plaatje bijvoegen?

Bedankt !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (3)

Geplooide gesteenten op Kiaerstranda:
Plaatje bij antwoord
fremar
12 jaar geleden
Wat dacht je van The Wave Paria Canyon Vermilion Cliffs in Arizona:

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier staat uitleg over hoe plooien in gesteentes kunnen ontstaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plooi_%28geologie%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia begrijp ik niet goed (ben 14), kan iemand het in 'wat simpelere' taal uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je dus te jong, heb je de richtlijnen gelezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VragenStellertjee: in elk geval heb je nu foto's en wat uitleg. De uitleg van Haivon is heel simpel en duidelijk.
Mijn man is geoloog. Hij legt geplooid gesteente altijd heel simpel uit: Eigenlijk is het net als wanneer je een tafelkleed op tafel hebt liggen, en je duwt er tegenaan. Dan krijg je plooien in het kleed, bollingen naar boven en onder. Bij gesteente kan dit ook gebeuren, maar dan is de kracht waarmee tegen het gesteente wordt geduwd veel groter. Ik ga even voor je op zoek naar een foto.

Toegevoegd na 21 minuten:
Op de afbeelding zie je het in het redelijk groot, al kan het nog groter.
Eigenlijk zijn de laagjes die je ziet in het gesteente vaak verschillende gesteenten op elkaar. Een laagje kwarts met een laagje pegmatiet bijvoorbeeld, en dat afgewisseld, af een kwartsgang in een ander gesteente. Je ziet dan verschillende kleuren gesteente op elkaar, of soms ook ribbels. Dat komt dan doordat een gesteente soort harder is dan het andere. Het minder harde is dan aan de buitenkant meer afgesleten door weer in wind. Juist als er sprake is van verschillende lagen, valt zo'n plooi extra goed op.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ter illustratie dat een plooi ook in het klein kan voorkomen de tweede foto. Het paaseitje ligt erbij om de verhoudingen te laten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ! Maar is het gesteente wat zichtbaar is dan geplooid? Of gewoon alles? Ik zie op de plaatjes vaak ook echte ribbels (niet de laagjes) in het gesteente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je hoe gesteente ontstaat? Soms door bijvoorbeeld een vulkaanuitbarsting, als de lava afkoelt (dan is die nog plooibaar!), soms doordat er steeds nieuwe lagen bovenop een laag komen die er al ligt.
En hoe stevig een bodem ook lijkt: beweging is er vrijwel altijd.