Wat zou er gebeuren als je op de evenaar 1600 km per uur naar het westen zou vliegen?

De aarde draait met +- 1600 km per uur rechtsom. Als men op de lijn van de evenaar in een vliegtuig zou gaan zitten en daarmee +- 1600 km per uur naar het westen zou vliegen, zou zo de zon ogenschijnlijk stil staan? Zo je Amerika überhaupt wel bereiken?

Zijn er overige gevolgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

de zon zou op dezelfde plaats blijven staan.
noordamerika bereik je niet (daar komt de evenaar niet), maar zuid amerika zonder problemen :)
verder gebeurt er niets bijzonders, in elk geval niets anders dan wanneer je met die snelheid een willekeurige richting op vliegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, tenzij je heel pietluttig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, voor de draad ermee Cryo...
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je precies met de omwentelingssnelheid van de aarde vliegt, maar dan de andere kant op, zul je de zon in één jaar zien verschuiven, ondergaan, een half jaar later weer opkomen, en verder schuiven naar de plek waar hij was toen je begon. Een dag zal dus een jaar duren. Dit komt doordat de aarde niet alleen om haar as draait, maar ook rond de zon. Als je je vliegsnelheid aanpast om te corrigeren voor de baansnelheid van de aarde in haar baan rond de zon, zie je de zon gedurende een jaar een analemma beschrijven. In gewoon Nederlands: de zon wiebelt een beetje. Hetzelfde effect zie je als je elke dag op dezelfde tijd een foto maakt in dezelfde richting, en je plakt al die foto's over elkaar heen. Je krijgt dan zo'n soort foto:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Analemma_pattern_in_the_sky.jpg

Andere antwoorden (2)

Je zal in Amerika geraken tegen 1600 km per uur...zonder tijdverlies (bv 3200km zal je in twee uur gewoon afleggen)
De Zon zou bij aankomst ongeveer gelijk staan als bij vertrek; Het uur zal ongeveer hetzelfde zijn als bij vertrek ,zonder rekening te houden met kunstmatige uurgordels weliswaar.
Je moet dan wel de snelheid iets groter
ongeveer 42000 km/ 24 = ongeveer 1750km per uur .

Toegevoegd na 7 minuten:
Je moet iets ruimer dan de omtrek Aarde aan de evenaar nemen: Vliegen doe je op een hoogte en dat scheelt een beetje in omtrek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het kort: de tijd staat 24 uur 'stil' voor jou maar toch zal de datum blijven wisselen en aarde zal met [ongeveer] 1600km onder je voorbij razen.
Leuk idee :)