Hoe groot is de kans op een nieuwe mega- aardbeving rond de ring van Vuur ?

Er zijn in de afgelopen tien jaar drie mega- aardbevingen geweest , in 2004 in indonesie , in 2010 in de oceaan bij Chili en in 2011 in Japan . Hoe groot is de kans dat er een vierde mega aarbeving plaatsvindt in de ring van Vuur in de komende jaren ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Die kans is vrij groot. De oorzaak van de aardbevingen is het onderduiken van de ene aardschol onder de andere. Doordat nu bij japan de grootste druk van de platen af is, zijn er op andere punten langs dezelfde breuklijn drukpunten, welke hoge waarschijnlijkheid hebben ook weer een beving te veroorzaken. Er is een kans van 1 op 20 dat er nu binnen enkele jaren een series bevingen langs de gelijke breuklijn plaats gaat vinden (http://www.csmonitor.com/Science/2011/0311/What-unleashed-Japan-s-massive-8.9-earthquake)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn in de afgelopen tien jaar drie mega- aardbevingen geweest , in 2004 in indonesie , in 2010 in de oceaan bij Chili en in 2011 in Japan . Hoe groot is de kans dat er een vierde mega aarbeving plaatsvindt in de ring van Vuur in de komende jaren ?
Je huidige antwoord:

Aardbevingen zijn moeilijk exact te voorspellen. De Aarde is steeds in beweging.
Het is wel zo dat de wetenschap vermoedens heeft door metingen in de aardkorst en door te vergelijken met recente aardbevingen ...die allemaal op de rand van die schol liggen.
Sommige plaatsen en zeker de ‘Ring of Fire’ zijn zeer gevoelig voor bevingen en zware bevingen en dan nog meer de plaatsen waar de breuken samenkomen.
In feite leven de mensen rond de Ring of Fire met aardbevingen.
Gemiddeld is er jaarlijks een beving van rond de 9 op de schaal van Richter ; De schade die dan toegebracht wordt hangt dan nog af van tal van factoren :dicht bij een grotere stad? Diepte van het epicentrum ? Verplaatsing van de bodem en wel of niet een opwaartse druk die een tsunami kan veroorzaken;
Mega-aardbevingen die geen of weinig schade aanrichten komen niet of nauwelijks in het nieuws…Geen drama=geen nieuws.
Ter vergelijking : een jaarlijkse statistiek van de zwaardere aardbevingen mondiaal gezien:
3000 met magnitude 5
100 met magnitude 6
20 met magnitude 7
2 met magnitude 8
<1 met magnitude 9
Vanaf 6.5 kan men van een grote aardbeving spreken.

Twee derde van de grote aardbevingen vinden plaats op de ‘Ring of Fire’ plus de Indonesische breuk. Maar ook de Alpine breuk van Algerije over Italië , Turkije , De Kaukasus tot Iran is een zeer belangrijke breuk.
De grootste aardbeving die hier plaatsvond (op het lapje grond dat nu België heet ) was in 1692 te Verviers een Waals stadje ten oosten van Luik ; Had een magnitude van 6.3