Ik zie hier een berg, maar waar staat hij en hoe kan die opmerkelijke structuur ontstaan?

Ik kwam de foto tegen toen ik een pakket met ''Natuur wallpapers'' gedownload had.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is Devils Tower in de V.S.
Hoe hij is ontstaan zijn de meningen over verdeeld. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet waarom men hier een min voor geeft. Je hebt de berg juist geïdentificeerd nota bene. C+ van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, dank.
Tja, misschien vond de mingever dat het "ontstaan van de berg" helemaal niet gevraagd werd. En zodoende me wilde wijzen op onzorgvuldig lezen van de vraag.

Andere antwoorden (3)

Dit is een 'tafelberg'
Een tafelberg of mesa is een berg met een platte top en steile, uit puin bestaande hellingen.

Een tafelberg ontstaat doordat honderden meters onder de ijskap van een gletsjer een vulkaan tot uitbarsting komt.

Toegevoegd na 5 uur:
Geologen zijn het er over eens dat het stollingsgesteente is afgekoeld als porfier, een licht- tot donkergrijze of groenachtige trachiet (een soort basalt). Terwijl de lava afkoelde, ontstonden er zeshoekige kolommen. De verticale kolommen krompen later horizontaal wat in.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Devils_Tower
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat de Devils Tower vroeger een gewone berg was, maar dat deze bijzondere vorm is ontstaan door erosie.
Als je naar de geografie van deze berg kijkt staat die op de plek waar de de wind van de noordpool en de wind van het noorden van Amerika elkaar raken. Misschien dat hij daardoor zo egaal is afgesleten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je inderdaad gelijk in. Dan weet ik het ook niet.
Devils tower is volgens de recentste theorieën gevormd doordat er magma omhoog gekomen is in de ondergrond. In een flinke holte tussen de zandsteen die op die plek al lag, is het in de grond langzaam afgekoeld en hard geworden. De rare zeshoekige vorm van het gesteente zie je wel vaker bij basalt dat langzaam af kan koelen.
Nadat het magma gestold was, is het hele landschap omhoog gekomen en is de zachtere zandsteen al eerste weg-geërodeerd. Het hardere basalt (trachiet) is blijven staan.

Het is dus geen vulkaan, maar een rest van een ondergrondse magmakamer met basalt die is blijven staan terwijl de rest van de omgeving is weg-geërodeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, mooie aanvulling