Het gevaar bestaat wanneer je de lijsten van het BNP en BNP per hoofd gaat bekijken dat armoede in rijke landen over het hoofd gezien wordt. Er zijn in de Verenigde Staten numeriek meer armen dan in Somalië of Zimbabwe .
De Verenigde Staten hebben uiteraard heel veel meer rijken en superrijken.
Het BNP zegt dus niets over de verdeling van de welvaart.
Een ander criterium is het woord 'arm' ...Wie in Nederland of België arm genoemd wordt is in Gambia of Burkino Fasso nog altijd steenrijk.
In België (waarschijnlijk ook in Nederland ) wordt iemand arm genoemd wanneer hij financieel onder de 60% van het gemiddelde nationaal inkomen per hoofd uitkomt (en hier is dat 12% van de bevolking (maar dat is nog altijd alles onder 60% van ongeveer 40.000 dollar per jaar)
In vele Afrikaanse landen ligt het jaarlijkse gemiddelde onder de 500 dollar per jaar.
Internationaal wordt de armoedegrens bepaald op personen die met minder dan 1.1 us dollar per dag moeten toekomen . In Zwart Afrika is dat meer dan de helft van de bevolking en globaal meer dan 20% /.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ongeveer 1.200.000.000 mensen moeten toekomen met 1 dollar per dag en minder . (maandinkomen onder de 25 euro)

Toegevoegd na 14 minuten:
Wereldbank : bijgesteld naar 1.25 dollar per dag , per hoofd.
Europa: onder de 60% van het gemiddeld inkomen van Europa.
De koopkracht in de 15 rijkste landen (min de ministaatjes) van Europa ligt 37% hoger an het gemiddelde van de Verenigde Staten.

Toegevoegd na 21 minuten:
map : 2007-2008 : percentage van de bevolking onder 1 dollar per hoofd per dag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Armoede" wordt o.a. in HDI geschaald. Noorwegen staat al 3 jaar op rij nr. 1! (Minste armoede).

Sierra Leone staat onderaan.

Dagelijks sterven 24.000 mensen van de honger !

Op de onderstaande sites staan nog meer cijfers over afmoede!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de CIA World Factbook vind je een korte beschrijving van alle landen ter wereld, met daarbij ook indicatoren voor armoede, economie, welzijn en noem maar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat 98% van de wereldbevolking in geestelijke armoede verkeerd..