Door de vele aardbevingen de laatste jaren, voor mij gevoel althans, was ik benieuwd of dit een gevolg is van de klimaatverandering?

Is het misschien mogelijk dat door de opwarming van de aarde sneeuw in de bergen en ijs van de polen is gesmolten, waardoor er een nieuwe gewichts/drukverhouding op de tectonische platen is ontstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe zou je gelijk kunnen hebben. Maar de opwarming van de aarde is tot dusver minimaal en te gering lijkt mij om degelijke grootschalige effecten te kunnen veroorzaken. Pas als het zou leiden tot algehele verwijdering van het ijs op aarde (zoals in de geschiedenis van de aarde is gebeurd) zou ik me een dergelijk effect kunnen voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De aardbevingen waar jij naar refereert vinden te ver van de poolkappen af plaats om dit de hoofdreden te laten zijn. Aardbevingen hebben altijd al plaats gevonden. En ook zo hevig. Echter, door goede media, internet verbindingen en mobiele telefoons zis de berichtgeving sneller, breder en indrukwekkender. Hierdoor kan het lijken alsof er nu meer aardbevingen zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
zie ook http://earthquake.usgs.gov/learn/faq/?faqID=110