De combinatie van hele zware buien, ontbossing op berghellingen en kanalisering van natuurlijke loopjes zorgt er voor dat het water veel sneller dan vroeger naar beneden stroomt langs de hellingen en niet de gelegenheid krijgt om in de bodem te zakken.
Daarnaast kan het water in stedelijk gebied al helemaal niet wegzakken in de grond, waardoor veel sneller overstromingen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De oorzaak was vooral abnormaal hevige regenval.

Bangkok is gebouwd in een overstromingsgebied en het was zo, dat in de jaren 1960/1970, zelfs wel tot 1980 de nog lagere delen van de hoofdstad, vooral de oostelijke voorsteden, elk jaar zeer snel overstroomden en dat duurde dan wel enkele weken. De straten overstroomden door de heftige regenbuien van de moessons en tyfoons en soms was het springtij.

De omvang en het volume van stortvloed van dit jaar is echter veel groter dan de overstromingen uit het verleden. De schade opgelopen tijdens de laatste overstromingen, verbleken in vergelijking met de ramp, die zich nu voltrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens deskundigen is de overstromingsramp niet alleen veroorzaakt door de zware regenval van de afgelopen tijd. Ook overbebouwing is een belangrijke oorzaak. Daardoor is er nauwelijks meer plek waar het water kan worden opgevangen. Bovendien ontbreekt een rioleringsstelsel, waardoor de afvoer van het water ook wordt bemoeilijkt..