VOORDELEN
* Weinig onderhoud;
* Weinig vervuilend;
* Lage installatiekosten (geen opslagvat, geen stookkamer nodig, schoorsteen niet verplicht,…);
* Ketel kan op zolder (uit het zicht);
* Aardgas milieuvriendelijker (verschil met stookolie is erg klein);
* Kosten voor het verbruik gespreid over een bepaalde tijd;
*Jaarlijkse controle is niet verplicht, maar wel aangewezen.

NADELEN
* Duurder in verbruik;
* Niet overal beschikbaar;
* Mogelijk vervanging nodig van één of ander element van de installatie;
* Bij de verbranding komen schadelijke stoffen vrij;
* Aardgas is een explosieve materie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nadeel is dat het verbranden ervan voor CO2 relatief veel uitstoot zorgt. Minder dan vergeleken met het verbranden van olie (per hoeveelheid geleverde nuttge energie), maar toch.
Als ik het dus heb over 'relatief veel', dan vergelijk ik het met modernere vormen van energieopwekking: wind, hydro, zon, zeestroming, getijden, golfslag, aardwarmte. (Niet kernenergie: dat is veel te gevaarlijk voor de mensheid. Niet omdat het niet veilig KAN, maar omdat mensen nooit verstandig genoeg zullen zijn om het ook veilig te DOEN. Maar dan nog zit je met het kernafval waar geen enkele oplossing voor is anders dan in de grond dumpen en wachten totdat het in het grondwater lekt.)

Voordeel T.O.V. het verbranden van olie is minder uitstoot van schadelijke (stof)deeltjes.

Het tempo waarin we het verbranden, is vele malen hoger dan dat er weer gas op natuurlijke wijze bij komt. Het is op geologische tijdschaal gezien gewoon erg snel op. Het is dan ook niet overdreven slim om nu zoveel mogelijk broeikaseffect te genereren door zoveel mogelijk gas te verbranden.
Het verbranden van fossiele brandstoffen is i.i.g. een doodlopende straat. Op een gegeven moment heb je zoveel broeikaseffect gegenereerd dat er een arctische ijsplaat breekt waardoor in één klap het waterpeil 5m. (of was het nu 50 - dan zijn in elk geval de rapen gaar: in 1 klap een paar miljard doden) omhoog gaat. Bron: 'Kijk', jaren 80.