Hoe diep is de Waal op zijn diepste punt?

Ik moet een werkstuk maken voor aardrijkskunde en ik moet weten hoe diep de Waal is. Ik heb al die antwoorden op rijkswaterstaat.nl en zo al gezien maar daar staat minimaal. Ik moet maximaal hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dom, maar ik vraag me af: wat bedoelen ze met diepste punt? Is dat de diepte vanuit het water gezien (diep water, zeg maar), of vanuit de wal (je kijkt de diepte in - lager water dus)? In eerste instantie dacht ik aan het laatste, maar toen ik je toelichting las ging ik twijfelen...

Antwoorden (4)

De diepte is afhankelijk van de waterstand. Dus als je minimale dieptes het zal dat uitgaan van en bepaalde waterstand. Dan weet je de rest ook. Maar heeft weinig zin om er overal het bedrag van de waterstand bij op te tellen. Het gaat om dezelfde situatie op elke plek, en die heb je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is dus eigenlijk geen max?
Dit valt niet te zeggen omdat het afhangt van het N.A.P. (zie link). Hoe hoger het peil hoe "dieper" het diepste punt zal liggen t.o.v. het wateroppervlak.

Hopelijk kun je hier iets mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij lage waterstand is de vaargeul van de Waal verzekerd voor een diepte van minimaal 2.80 meter (breedte 150 meter)
Bij Lobith wordt bij lage waterstand berekend dat de vaargeul minstens 4 meter diep is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het NAP heeft een relatie met het peil van het zeewater.
De diepte van de Waal heeft dat niet. De Waal die eindigt bij Gorinchem heeft eigenlijk geen invloed van het zeewater meer. De invloed van eb en vloed is daar wel zo'n beetje gestopt.
Het waterpeil in de Waal is variabel. En wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de instroom van water uit de Rijn vanuit Duitsland. En daarmee varieert de diepe niet zo'n klein beetje. Om een idee te geven: van 3 meter diep to 6 meter diep op dezelfde plaats op de Waal is geen uitzondering.