Hoe kan het dat zeewater zout is, als het zoete water uit de rivieren de zee instroomd?

Dit vragen mijn zusje ik ons af terwijl we over de maas varen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het zout in zeewater is in miljoenen jaren door de rivierwater uit gesteente gespoeld en naar zee gestroomd.
De concentratie in het rivierwater is dus zeer laag zodat we het "zoet" noemen.
Het zout is in de loop der tijd steeds verder geconcentreerd tot het zoutgehalte dat we nu kennen.
Zoals MrTomaat al terecht opmerkte verdampt water uit de zee zonder het zout mee te nemen, de zoutloze waterdamp condenseert tot wolken die met regen de rivieren weer van zoet water voorzien.
Dat zoete water stroomt dan, met een héél klein beetje zout uit het gesteente, weer naar zee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De zee is zout water, zoet water toevoegen aan de zee (wat er ook steeds uit verdampt) maakt hem niet minder zout.

Als je een glas water met zout erin hebt waar, elke dag een druppel water uit verdampt en je gooit er elke dag een druppel bij, blijf het water zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
98% van al het water op aarde bestaat uit zout zeewater en 2% uit zoet water.
De hoeveelheid zout in zeewater betreft gemiddeld 35 gr/kg. Overigens is het zoutgehalte niet overal gelijk. Ondanks dat het op de evenaar vrij heet is, is tegen ieders verwachting in daar het zoutgehalte het laagst, . De vele regen die daar valt is daar verantwoordelijk voor. De Rode zee (open zee) heeft het hoogste zoutgehalte. Verdamping van het zeewater en daarna de aanvulling van water door regenval zorgt voor het evenwicht van het zoutgehalte. De rivieren zijn in dit spel niet van invloed, als je de waterhuishouding in het groot ziet (verdamping en neerslag), want die bestaan slechts bij de gratie van neerslag (sneeuw en regen).