Hoe bepaal ik de precieze ligging van een plaats met de behulp van Noorden en Zuiderbreedte en Wester en Oostlengte ?

Hoe bepaal ik de precieze ligging van bijv. Amsterdam? Ik heb morgen proefwerk voor Aardrijkskunde... Ik wil wel voorberijd zijn...

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De precieze ligging van een plaats kan je met elke GPS apparaat uitlezen. Dat kan bijvoorbeeld ook op een Iphone.

Verder kan je in een Atlas kijken. Daar staan de coordinaten ook bij.

Toegevoegd na 8 minuten:
Verder kan je ook in Google Maps de lengte en breedtegraad tonen via de Google labs functie (klik op tandwiel, zie afbeelding).

Toegevoegd na 16 minuten:
In de Grote Bosatlas zie je Dat de kaart is ingedeeld in vakken. Onderaan staat de lengtegraad en links)en rechts) de breedtegraad.

Als je de stad op de kaart aanwijst kijk je welke verticale en horizontale lijnen er doorheen lopen. Deze volg je naar de linkerkant (horizontaal) en onderkant (vertikaal). De getallen zijn de graden die je nodig hebt.

Als er NB bij staat is dat Noorderbreedte (Amsterdam), ZB (onder de evenaar) staat voor Zuiderbreedte. Als er OL bij staat is dat Oosterlengte, WL is Westerlengte.

Toegevoegd na 24 minuten:
Bijgaand ookextra opdrachten om te leren werken met een Atlas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, maar dat vroeg je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de meeste atlassen staan geen coordinaten vermeld. En dan gaat het niet he!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de grote bosatlas wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter moest gewoon verplicht een bosatlas aanschaffen. Je kunt je zo nie goed voorbereiden en ook huiswerkvragen niet beantwoorden. Maar goed, ik heb uitgebreid geantwoord op de vraag. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.