Zou het echt zo zijn dat de hoogte van het IJ in Amsterdam (NAP) maat is voor de hele wereld?

Ik neem aan dat dit niet het geval is. Ik zie ze al bellen van de kilimanjaro met de vraag: Hoe hoog staat het water van het IJ vandaag, dan weten we hoe hoog de berg vandaag is?....

Toegevoegd na 23 minuten:
Ergens zal een norm moeten zijn. Hoe wordt die vastgesteld en door wie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Oorsprokelijk is de hoogte van het NAP misschien gebaseerd op de (gemiddelde) hoogte van het IJ. Jaren geleden is de precieze hoogte echter vastgesteld. Onder de dam in Amsterdam hebben ze een heipaal de grond in geslagen met daarop een bout die het officiële NAP aangeeft. Dit is het nulpunt vanwaaruit alle landmetingen worden gedaan.
Het zou natuurlijk niet werkbaar zijn om het NAP de precieze hoogte van het IJ te laten zijn, alle andere hoogtes zouden dan moeten worden bijgesteld zodra het pijl van het IJ ook maar het kleinste beetje omhoog of naar beneden ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wikipedia zegt: "Het Normaal Amsterdams Peil (meestal afgekort tot NAP) is de referentiehoogte waaraan hoogtemetingen in Nederland worden gerelateerd."
Het antwoord op je vraag is blijkbaar nee, dat is niet zo.
(Ik heb geen idee wat andere landen als referentie gebruiken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het NAP is een vaststaande waarde, deze verandert dus niet.

Het Europese hoogtesysteem EVRS gebruikt het NAP als referentievlak. Dus als je vraag alleen over Europa zou gaan zou het antwoord ja zijn.

Waarschijnlijk is de rest van de wereld weer daarop gebaseerd.

Vergelijk het maar met de 0 meridiaan in Greenwich,
ze moeten ergens op de wereld een 0 punt kiezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meridiaan_van_Greenwich
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger lag Amsterdam aan een zee, via het IJ en de Zuiderzee. In de haven van Amsterdam was er eb en vloed. De gemiddelde hoogte van deze getijden noemde men Normaal Amsterdamse Peil. Een plakkaat op de dam stelde dat peil voor. Later, zoals je weet werd Amsterdam afgesneden van de zee en kwam men met het Nieuw Amsterdamse Peil. Het zeeniveau is inmiddels weer iets gestegen en de Dam iets gezakt, dus hebben ze het peil iets verhoogd.