wat gebeurt er als je op mercurius je ruipen pak uit trekt voel je dan ook ff helsepijn ?

Toegevoegd na 1 minuut:
ruipen is ruimtepak een typefout maakte ik net

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik weet niet of je pijn voelt, maar het is in ieder geval niet de bedoeling, anders zouden die ruimtepakken niet bestaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mercurius ligt het dichts bij de zon (geloof ik). Je zou onmiddelijk verbranden. Je zou niet eens de tijd krijgen om pijn te voelen. Zo snel zal het gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kikobob heeft gelijk maar ik zal nog eens de situatie schetsen op Mercurius voor de duidelijkheid:

Oppervlakte temperaturen lopen uiteen van −183 °C to 427 °C volgens wikipedia, dus áls je op het goede moment van de dag en op de juiste geografische locatie je ruimtepak uittrekt hoeft het daar nog niet eens perse aan te liggen.
'S nachts (aan de donkere kant) hoef je het in ieder geval niet te proberen want ik neem aan dat je bij -160 graden tamelijk snel bevriest.

De atmosfeer van Mercurius stelt niet heel veel voor en bestaat voornamelijk uit gassen die ontstaan door radioactief verval, door verdamping vanuit de korst, en door interactie met straling van de zon.
Kortom: je zou daar niet één keer fatsoenlijk uit kunnen ademen, dus als je niet bevriest of verbrandt is verstikking de volgende optie.

Maar je zou natuurlijk je ruimtepak uit kunnen trekken maar je zuurstof masker op kunnen houden!
Dan blijft de zonnestraling over. Zoals al werd gezegd staat Mercurius heel dicht bij de zon, dus de straling is op z'n zachtst gezegd intens. Bovendien heeft zoals ik al zei Mercurius nauwelijks een atmosfeer die de straling kan filteren, en ook maar 1% van het magnetisch veld dat de Aarde heeft, om de zonnewind mee af te kunnen buigen.

Mócht je dus de temperatuur en de giftige, ijle atmosfeer nog even kunnen overleven, dan ga je binnen enkele momenten tenonder aan de straling van de Zon.