In welk gedeelte van nederland is er geen gevaar voor wateroverlast en aardbevingen, waar is het veilig wonen?

geen gevaar aardbevingen wateroverlast veilig wonen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Voor wateroverlast de duinen aan de kust, heuvels in het binnenland. De bollenstreek lijkt mij ook niet verkeerd. Als je van de bollenstreek (geestgronden) verder het binnenland induikt, krijg je veelal eerst hele lage gebieden beneden de zeespiegel. Daar kan de wateroverlast heel groot zijn. Nog verder het binnenland in is het land veelal hoger. Verder heb je in noord-Groningen het Hogeland, bij de kust. In het noorden van Friesland hetzelfde.

Toegevoegd na 45 minuten:
Als het om aardbevingen gaat zit je dacht ik het beste zo ver mogelijk van een breuklijn. Verder heb je in Groningen bodemdaling door aardgaswinning. Daar kunnen ook bevinkjes uit voort komen. Er zijn wel schadegevallen. Bij de provincie Groningen is de Commissie Bodemdaling. Die beoordeelt schadegevallen i.v.m. eventuele vergoedingen.

Toegevoegd na 45 minuten:
Als het om aardbevingen gaat zit je dacht ik het beste zo ver mogelijk van een breuklijn. Verder heb je in Groningen bodemdaling door aardgaswinning. Daar kunnen ook bevinkjes uit voort komen. Er zijn wel schadegevallen. Bij de provincie Groningen is de Commissie Bodemdaling. Die beoordeelt schadegevallen i.v.m. eventuele vergoedingen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je geen water overlast wil dan moet je ergens in het binnen land gaan wonen en niet ergens aan de kust
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja leuk, langs de rivieren ;p
corzijlstra
12 jaar geleden
Vlak aan de kust is het land in Nederland vaak niet op zijn laagst. Bovendien zijn daar veelal duinen, die boven de zeespiegel uitsteken. Tijdens de watersnoodramp in 1953 is b.v. het dicht bij de kust gelegen Walcheren nauwelijks getroffen. De meest getroffen gebieden lagen verder in het binnenland in Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant, waar het land enkele meters onder de zeespiegel ligt. Verder is de naam Holland niet voor niets gekozen.
corzijlstra
12 jaar geleden
Schouwen Duiveland en Goeree Overflakkee zijn wel zwaar getroffen, maar het uiterste westen van die gebieden volgens mij niet, want daar zijn de duinen.
De oostelijke provincies liggen boven de waterspiegel, en de zuidelijke zijn minder 'aarbevinggevoelig' dan de noordelijke, omdat daar gas gewonnen wordt.
Dus zoek een plek in Gelderland, het oosten van NoordBrabant of Limburg.
Ook de Utrechtse Heuvelrug zou een optie zijn.

En je kunt overal wonen, als je een terp maakt, vóór je begint je huis te bouwen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in het oosten van Noord-Brabant zitten we weer met de Peelrandbreuk die zo weer actief kan worden. Ge wit oit noit nie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en die breuk loopt zo door naar limburg..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oooo jééééé : heb nog nooit van de Peelrandbreuk gehoord....blond, dom geboren en niets bijgeleerd....
Dus je bent nergens veilig...;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google er maar eens op, hij is onderdeel van de rijndalslenk/eiffel/peelrandbreuk triple junction. Als we ergens vulkanisme krijgen, is het hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste natuurlijke aardbevingen in NL komen voort uit de Peelrandbreuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom ben ik er ook bovenop gaan wonen, als geograaf zijnde. En niks gevoeld, balen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien woon je in het verkeerde type huis. Of je huis is te netjes: zorg dat je altijd een halfvol boekenplankje hebt met wat boeken die scheefgezakt staan. Bij een volgende schok merk je het dan wel ;-)
Als je naar de gebeurtenissen van bv het afgelopen jaar kijkt dan zie je dat er in veel regio's regelmatig zwaar weer is en/of aardbevingen (nou ja, bevinkjes) behalve in het midden, zeg maar Het Gooi... daar is het vaak relatief rustig en merkt me niets van voorspelde stormen en andere ongemakken. Ook wat betreft overstromingen heb je daar niet veel problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Gooi, dichtbij Amsterdam. Ik zou zeggen weer een hogere risk op terrorist attacks... Tsja, en met die prijzen daar heb je ook wel erg dure huizen, dus vaker een inbreker aan de deur. Want er valt meer te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T gooi ligt Hooger dan het NAP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een groot deel van het Gooi, ligt beneden de zeespiegel bij hoog water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Coen en Ed... jullie spreken elkaar tegen... Maar Ed heeft gelijk. En dat weet ik... maar toch zal het westen van het land meer last van een stijgende zeespiegel hebben dan het Gooi... ik doelde echter meer op de overstroming van de grote rivieren en met regenoverlast zoals in veel gebieden deze zomer. In het Gooi is nagenoeg geen overlast geweest op een enkel zeer plaatselijk incident na. En Absor... ja... Amsterdam is een risicofactor voor terroristische aanslagen maar zo dichtbij is het Gooi nou ook weer niet. Als je zegt de studio's.... OK... goed punt. En al die dure huizen zijn goed beveiligd en niet interessant voor inbrekers. Denk dat er in een gemiddelde woning in laten we zeggen Brabant meer te halen is en minder beveiliging is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dan toch de Utrechtse Heuvelrug kiezen.
In tegenstelling tot eerdere antwoorden...wateroverlast heb je voornamelijk bij de grote rivieren. Als er veel regen valt in de bergen, komt dat allemaal ons landje ingestroomd, en soms overstroomd.

Achter de dijken zit je relatief droger, echter mocht er wat doorbreken heb je ook weer een probleem, inschattingen zijn dat het dan blank staat tot aan Amersfoort.

Op een terp in Groningen klinkt dan goed, maar ja, met die aardgas boringen daar heb je natuurlijk weer dat er meerdere onnatuurlijke aardbevingen voorkomen..ook geen goed idee.

Ons landje verlaten? Kan...maar heb je weer andere problemen.

Kortom, overal is er wel wat. 100% veilig wonen bestaat helaas niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De veiligste plaats is net als vorig jaar de Friese gemeente Littenseradiel.
In 2007, 2010 en 2011 is de gemeente door het Algemeen Dagblad uitgeroepen tot veiligste gemeente.

Dus dat is qua misdaadcijfers zo.

Maar verder lijkt het mij daar ook wel veilig.

Het waait er alleen altijd zo hard....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Dus geen aardbeving maar je wordt er wel van je fiets geblazen ;)
anneliez
12 jaar geleden
;))
Op een boot gaan wonen... bij overstromingen stijgt die gewoon met het waterpeil mee, en van aardbevingen heb je op het water veel minder last.

Toegevoegd na 10 minuten:
...en dan niet op een (mogelijk wilde) rivier of dicht bij zee, maar ergens op een kleine friese plas ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar stel dat er een tsunami komt... dan ben je in je bootje ook niet zo veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar ook niet te dicht bij zee... het moet wel een hele hoge tsunami zijn wil hij nog gevaarlijk zijn als hij na 50 kilometer eindelijk eens bij die Friese plas aankomt.
corzijlstra
12 jaar geleden
Als je met een bootje op zee vaart, merk je volgens mij niets van de tsunami. Alleen het waterpeil is hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, midden op zee is een tsunami alleen maar een deining van een tiental centimeters hoog, schepen hebben dat niet eens door. Pas in ondiep water wordt de "golf" hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dan hebben we hier de perfecte schuilplaats-voor-apocalyps.
Met zijn allen van wal! ;)
In Zuidoost Drenthe zit je behoorlijk veilig. Wij wonen vlakbij de Woldberg (Steenwijk) en die zit meer dan 19 meter boven NAP...
Ook het gevaar voor aardschokken is hier praktisch nihil.
Op de Hondsrug bij Emmen zit je ook hoog en droog.

En dat zijn nog maar paar voorbeelden van veilige plekken!

p.s. bang voor de apocalypse? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
steenwijk...hmm...ik kan mij iets herinneren van een zeer lugubere moord daar..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet ook niet ín Steenwijk gaan wonen ;)
en ach, in elke plaats is ooit iets gebeurd. Kan je jezelf net zo goed opsluiten in je kelder
Wat dacht je van 't gooi? Geen (elektriciteits)centrales in de buurt, ligt op een stuwwal (of heuvel, of wat het ook mag zijn, boven NAP in ieder geval) en ver weg van dat gekke Duitsland met z'n horsten en slenken!