Met het hebben van twee ogen kan je diepte zien, ook in films met 3D heb je twee goedwerkende ogen nodig om de "diepte"te zien.

Als je je hand voor je oog houdt zie je geen echte diepte meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan moeten die ogen niet naar links en rechts kijken, zoals bij veel vogels
Dat je diepte ziet, komt doordat je 2 verschillende beelden van hetzelfde object hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SPECIAAL daarom staan je ogen een stukje uit elkaar.

Er komen van een voorwerp 2 verschillende beelden binnen bij je hersenen. Vooral bij dingen die redelijk dichtbij zijn zou je echt verschillende beelden kunnen hebben.

Van een kopje dat je 20 cm voor je ogen houdt zie je met je ene oog wel het oortje en met je andere oog niet.

Je hersenen zijn in staat, SAMEN met de kennis die ze hebben, uit deze twee beelden een afstand in te schatten (en daardoor zie je diepte).

Soms vergis je je ook verschrikkelijk. Zie je een afbeelding van iets dat volgens jouw ervaring bijv 2 m hoog is en het is slechts 50 cm hoog dan DENK jij dat het verder weg is dan het echt is.

Het stamt natuurlijk van heel vroeger toen we -voor ons eigen welzijn- goed moesten kunnen schatten hoe ver die beer weg was.

Met voorwerpen die je helemaal niet kent is het VEEL moeilijker om diepte te zien. En sommige mensen (nachtblindheid) zien met schemer bijna geen diepte meer
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ben je toch goed amigo , helemaal mee eens +
amigo
12 jaar geleden
dank, zie je het "bloos-rood" oplichten?