Hoe heet de verhouding tussen het prijspeil van de exportproducten en het prijspeil van de importproducten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk moet je zelf maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, vraagt mijn vader, voor iets van zijn werk

Antwoorden (1)

De ruilvoet is de verhouding tussen de exportprijzen en de importprijzen. Het wordt als volgt berekend:

indexcijfer ruilvoet = indexcijfer prijspeil export (gedeeld door) indexcijfer prijspeil import × 100

Als de importprijzen sterker stijgen dan de exportprijzen is er sprake van ruilvoetverslechtering. Er moeten dan meer goederen worden uitgevoerd om dezelfde hoeveelheid goederen te kunnen invoeren.

Als de exportprijzen sterker stijgen dan de importprijzen is er sprake van ruilvoetverbetering. Er hoeven dan minder goederen te worden uitgevoerd om dezelfde hoeveelheid goederen te kunnen invoeren.

Zie ook: http://home.zonnet.nl/fjreedijk/econot/bui02.htm