Weersvoorspelling hoe kan het dat de weer mensen er zo vaak naast zitten?

Ik begrijp dit niet de weermensen hebben veel apparatuur hiervoor en toch zitten ze er ontzettend vaak naast.Voorbeeld in het voorjaar werd door een aantal weermensen gezegt dat het weer wat er toen hadden( lekker weer een graad of 25 ) dat we dat zeker totaan de zomervakantie zouden houden.Waar baseren ze dat op?
Het kwam niet uit want zoals we allemaal weten hebben we niet een goede zomer gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (4)

Er is niets zo onvoorspelbaar als het weer. Dit wordt door meetkundige instrumenten wel steeds beter. Meestal klopt het overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
let maar eens goed op, klopt vaak wel hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn "meetkundige instrumenten"? ik ken passer, liniaal, geodriehoek.....
Je zult wel gewoon "meetinstrumenten" bedoelen ! ;-)
Inderdaad, het weer is vrijwel onvoorspelbaar. Het heeft te maken met de stroming van het weer. Als een hogedrukgebied richting Nederland komt gaan de meteorologen er vanuit dat de stroming niet zal veranderen. Maar zodra dit wel gebeurt krijg je dus niet het weer dat was voorspeld. Je kan niet voorspellen of de stroming zal veranderen, dus nemen ze vaak de proef op de som omdat de kans aanwezig is dat het weer niet verandert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De benaming "weersvoorspelling" is dan ook niet juist, de mensen van het KNMI en Meteoconsult spreken altijd over "weersverwachting".
Voorspellers gebruiken een kristallen bol of kijken in koffiedik en zeggen dan dat bepaalde omstandigheden in de toekomst zullen gebeuren.
In de Enkhuizer Almanak die sinds begin 1600 boeren en schippers jaarlijks als vraagbaak en jaaragenda gebruikten stond inderdaad een weersvoorspelling voor het hele komende jaar, daar werd dan ook door serieuze mensen weinig geloof aan gehecht.
De mensen die een weersverwachting opstellen gebruiken allerlei wetenschappelijke apparatuur en passen statistische methoden toe om tot een verwachting van de weersomstandigheden te komen.
Omdat het weer toch altijd bepaalde onzekerheden met zich meebrengt zal het niet altijd volgens de verwachting verlopen.
Hoewel het weer soms héél anders is dan de verwachting aangaf heeft men het tegenwoordig veel vaker bij het rechte eind dan zo'n vijftig jaar geleden: de methoden en hulpmiddelen om een weersverwachting op te stellen zijn veel beter geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel jammer dat op TV dingen niet moeilijker mogen worden dan derde klas lagere school, waardoor in de verwachting nauwelijks aandacht is voor de waarschijnlijkheid dat het net even anders gaat.
Het weer is als een levend organisme, dat altijd weer zijn eigen gang gaat en elk moment weer kan veranderen.
Was vanmiddag nog even aan het schilderen aan het dak van ons huis, buienradar gaf de komende twee uur geen regen af, maar toch viel er regen na 20 min.
Omdat zomaar ergens een bui ontstond, hier vlakbij.
Dus zelfs voor twee uur vooruit gaat het wel eens mis.
Het weer voor langere tijd voorspellen/ verwachten is natuurlijk nog veel moeilijker.
Toch komen regelmatig veel, lange termijnverwachtingen ,ook wel uit.