Als je wordt overmand door een onweersbui met veel bliksem en gedonder wat zijn dan de manieren om niet geraakt te worden door de bliksem?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het sarcasme wyker.

Antwoorden (10)

Op een zo laag mogelijke plek plat gaan liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niet doen! Zodra de aarde om je heen geraakt word door de bliksem wordt in dit geval je hele lichaam geëlektrocuteerd.
In ieder geval niet onder een boom of andere hoge plekken gaan staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je hurken gaan zitten en je zo klein mogelijk maken als je in open veld bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"1. Zoek dekking
En niet bij een boom of lantaarnpaal. Voorafgaand aan de eigenlijke bliksem stroomt er al een onzichtbare elektrische lading vanuit de wolken naar de aarde, maar ook vanuit de aarde omhoog naar de wolken. Die laatste stroom maakt bij voorkeur gebruik van bomen, palen, gebouwen en fietsers in open veld. Ga door de knieën, het liefst in een put of greppel. Zorg ook dat u zich niet in de buurt van uw fiets bevindt of deze aan de hand vast hebt.

2. Benen bij elkaar!
Een blikseminslag veroorzaakt een fikse spanning in de grond. Wie wijdbeens staat (en geen rubber laarzen draagt) loopt de kans dat de wegvloeiende stroom door zijn benen gaat lopen, door het ene omhoog en het andere weer omlaag. Zeer onprettig. Dat is ook de reden waarom koeien en schapen op behoorlijke afstand van de klap dood neer kunnen vallen. Ze houden hun poten niet bij elkaar.

3. Kettingen/sieraden af en telefoon/gsm niet in de hand houden
Ze geleiden de opwaartse stroom te goed en trekken bliksem aan. Daarom sterven er regelmatig golfers door blikseminslag in hun golfclub (tijdens de zwaai omhoog).

4. Headsets uit de oren
Ze zijn te klein om bliksem aan te trekken, maar er zijn aanwijzingen dat de draadjes de klap naar de oren en hersenen geleiden.

5. Nat zijn is beter
Dan zal de bliksem via de huid en de kleding de grond bereiken en niet zo snel door het lichaam gaan. In dat laatste geval krijgt het hart een opdonder en kan een hartstilstand optreden. Meestal komt het hart spontaan weer op gang."

http://www.fietsen.123.nl/entry/13055/straks-met-onweer-op-de-fiets-5-goede-tips-om-te-overleven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arme schapen :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, kortom: ook brood mee nemen, heb je direct shoarma :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongetwijveld dat dit de beste manier is, maar is dit nou echt nodig? Ik fiets altijd gewoon door...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zorg dat ik bij twijfel over het weer mijn fiets op stal laat en lekker de auto pak :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jorryt als jij een doodswens hebt moet je dat lekker zelf weten. Als je langs / tussendoor "weilanden" fietst of op open terrein dan piep je wel anders.
amigo
12 jaar geleden
met de meeste ben ik het eens maar die koeien hebben het probleem dat de stroom altijd via hun hart gaat (achterpoten erin, voorpoten eruit bijv) volgens mij is DAT het kritische punt, erger dan de boel niet bij elkaar houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet aan jouw om ook maar te speculeren over een mogelijke doodswens van mij. Nog als reactie op de vraag: hebben jullie zelf wel eens zo gezeten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jorryt, ja, op de hurken, voeten bij elkaar, kop laag: in een heftig onweer toen ik op een camping op Texel was. Het is echt het meest verstandige om te doen als het - zoals in het geval toen - te heftig is om het risico te nemen óver een duin naar het douchegebouw te rennen.
Zoek een plek op,waar geen hoge objecten,zoals bomen,stan en ge gehurkt zitten.
Laat je nat regenen en zet dus geen paraplu op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek beschutting in een gebouw, auto, caravan, camper, bus, tram of trein wanneer die tenminste een, overwegend
van metaal gemaakte, carrosserie heeft. Zo’n schuilplaats biedt een hoge mate van bescherming tegen de bliksem, zolang men tenminste ramen, deuren, schuifdaken,
dakluiken en dergelijke gesloten houdt. Ook schuilen onder grote bruggen en viaducten is redelijk veilig, mits u uit de buurt blijft van ondersteuningen en fundamenten.

Is er geen veilig onderkomen voorhanden ga dan als volgt te werk:
1. Blijf niet bij elkaar. Hurk verspreid neer.
2. Vermijd hoge punten in de omgeving.
3. Maak u zo klein mogelijk door te hurken.
Sla uw armen om uw knieën. Kies een stevige hurkzit. Zet uw voeten zo dicht mogelijk naast elkaar. Het hoofd omlaag. Alleen uw voeten hebben nu verbinding met de bodem. Vermijd verder contact zoveel mogelijk.

Lees hieronder meer:

http://www.bliksem.nl/themabladen/thema_buiten-tijdens-onweer.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je overvallen wordt door een onweersbui dan kun je het beste direct een goede schuilplaats zoeken, bijvoorbeeld een gebouw of een auto. Gebouwen en auto’s zorgen er namelijk voor dat de bliksem naar de grond geleid wordt, zonder dat je hier wat van voelt. Schuil in geen geval onder een boom: als de bliksem in de boom slaat kan er bijvoorbeeld een tak op je vallen! Ga ook niet op de grond liggen, dan kan de stroom op je lichaam overspringen. Heb je niets in de buurt waarin je kunt schuilen, ga dan op je hurken zitten. Je bent dan voor de bliksem een weinig interessante prooi. Let echter wel op je omgeving. De bliksem slaat over het algemeen in op het hoogste punt en als jij je net in dat ene hutje op de hei bevindt, dan zal dat het hoogste punt zijn en kun je beter buiten gaan zitten. Als je op het water overvallen wordt door de bliksem, zoek dan zo snel mogelijk de wal weer op.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/natuur/hoe-overleef-ik-bliksem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een auto ben je absoluut veilig, deze staat op rubber, en geleid geen strom naar de aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snel in het rond kijken of je een hoog gebouw kunt zien en daarin gaan .
Omdat de meeste hoge gebouwen of een kerk wel een bliksemafleider hebben .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een auto gaan zitten 100% veilig!
In de stad is er eigenlijk geen risico. 99,9 % veilig
Een winkel /restaurant binnen gaan 99,9 % veilig.
Ben je in een bos met alleen maar hoge bomen 99 % veilig
Je hoort het al tijdig aan komen, tref dan je maatregelen.
Er gaat geen mens op zijn hurken zitten midden een een stortbui met onweer, ook al is dat een goed advies.
Ga nooit op een dijk staan, midden op de hei of weiland, of op een open weg met geen bomen.
3 tot 5 doden in ons land per jaar zijn gewoon pechvogels!
Er overlijden er meer die van een keukentrap afvallen.