Hoe komt het dat er zo veel Nederlandse plaatsnamen zijn die ook in België voorkomen? Met welke reden/doel/oorzaak is dat?

Zoals Mechelen, Limburg, Beringe, Zwijndrecht en nog wel (veel) meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Dit komt in wel meer landen voor hoor.

Antwoorden (3)

Nederland en Belgie waren ooit verdeeld in veel kleinere gebieden die onafhankelijk van elkaar werden bestuurd. Ieder gebied kon eigen stadsnamen kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemeentes kiezen nu nog hun eigen naam hoor.
Het is niet alleen zo dat plaatsnamen dubbel voorkomen in België en Nederland: ook binnen de landen zelf komen sommige namen meermaals voor.
Zo heb je Bergen in Noordholland, Limburg, Brabant (Bergen op Zoom) en in België (Mons).
Ook Rijswijk vinden we op meer plaatsen, Hengelo in Gelderland en Overijssel, etc. etc.
De naamgeving van plaatsen is in het verleden door mensen die in een bepaalde buurt woonden gebeurd, zonder dat men zich ervan bewust was dat dezelfde naam in een ander deel van de lage landen ook al in gebruik was.
Namen werden vaak gegeven omdat een plaats bepaalde kenmerken had, zodat namen met "lo" (= bos), "berg" (heuvel), "dam", "voorde" (doorwaadbare plaats) veel voorkomen.
Dat is dus de oorzaak van de dubbele namen, een reden of doel is er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter antwoord m.i. onmogelijk. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie uitleg. Oudnederlands m.b.t. naamkunde is inderdaad het antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat pas leuk is? In Polen op vakantie gaan en een klein dorpje op moeten zoeken met een ogenschijnlijk aparte naam, soms komt die naam danwel meer dan 10 keer voor en soms wel 2 tot 3x op de zelfde bladzijde van een kaartenboek, heel prettig, zeker als je niet weet welke je nou precies moet hebben. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las een paar weken geleden nog een bericht van een pro tennisster die naar het verkeerde stadje in Mexico was gevlogen terwijl ze naar een ander met dezelfde naam moest voor een toernooi.
De dag erna is ze alsnog nét op tijd bij het toernooi beland, maar is de eerste ronde kansloos uitgeschakeld. Lol!
Soms heeft een plaats eigenlijk dezelfde naam, maar valt het niet meteen op.
Coevorden = Oxford
Een doorwaadbare plaats (vorde) waar koeien (ossen) de rivier konden oversteken.

Er is een plaats geweest vlak bij Gorinchem met de naam Wolferen. Die plaats is helemaal weg. Waar zijn de mensen heen gegaan? Misschien wel naar het buurtschap Wolferen in de Betuwe vlak bij Andelst.
Vlak bij Oosterhout een naam die ook voorkomt in Brabant.