Wat is de dichtstbevolkste stad van Nederland en welke wijk/buurt/straat/ betreft het?

Op internet staan wel bevolkingsdichtheden per gemeente, maar daar word ook omringend platteland meegenomen. Je zou moeten kijken naar aantal mensen per m2 stadsoppervlak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Je zult het waarschijnlijk niet verwachten, maar leiden is de dichtstbevolkte stad van Nederland. Het CBS berekende dat in Leiden 51 mensen per hectare wonen, tegen 47 in Den Haag, en ‘slechts’ 34 in Amsterdam.

De dichtstbevolkte wijk ligt in een andere stad: Delft.
Het gaat om de wijk Voorhof (zie foto), met zo’n 23.000 inwoners per km2.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou best kunnen. Ik kom zelf niet uit het westen van Nederland, maar is Leiden niet een oude stad? Meestal hebben oudere steden nog erg compact gebouwd waardoor er dus ook meer mensen per m2 wonen. Hier in Enschede is ook behoorlijk dichtbevolkt in tegenstelling tot de rest van Twente. In bepaalde wijken zelfs extreem, allemaal door vooroorlogse arbeidershuisjes van destijds textielarbeiders die dichtbij een fabriek zaten. Klein, compact en dus veel mensen per m2.

Andere antwoorden (1)

Je vraag mogelijk naar 2 dingen tegelijk, welke stad EN welke wijk

volgens mijn benadering is de Wilhelminapier in rotterdam de dichtstbevolkte WIJK omdat er heel veel HOOGBOUW staat. Dat is natuurlijk de "beste" manier om veel mensen op een klein oppervlak te krijgen.

Het hoogste gebouw daar is de New Orleans, als ik het oppervlak schat en combineer met het aantal appartementen wonen daar 500 mensen op 225 m2. Dat is ca 2 miljoen mensen per km2!!!! (puur theoretisch)