Waarom regent het deze zomer zo extreem veel?

Ik ben 39 jaar en ik heb het nog nooit meegemaakt dat het zo ontzettend veel regent tijdens de zomer. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
39 jaar ? in je profiel staat 17.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, je bent 17 volgens je profiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moeder en dochter oid die vragen stellen/beantwoorden op 1 account?
Mijn broer beantwoord wel eens een vraag op mijn account.
Dan doe ik dat dus ook niet zelf.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
vraag niet waarom, maar geniet er van

Het beste antwoord

Door de opwarming krijgen we steeds extremer weer. Meer regen en hogere temperaturen (hoewel we die hogere temperaturen in deze zomer nog niet merken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het heeft wel eens vaker zoveel geregend in het verleden niet zeker of dat ook in de zomer was, we hebben gewoon last van veel regenwolken (regenfront) door opwarming van de aarde zijn de weersomstandigheden heftiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke opwarming? Kom eens met getallen over de laatste 10 of 20 jaar. En kijk eens naar de neerslag over de laatste 10 of 20 jaar. Geklets. (verrek, dat is wel toepasselijk)
De natuur zoekt altijd naar evenwicht. We zijn verwend met een heel mooi (droog) voorjaar en daarom valt er nu wat meer regen.

Maar zo extreem is het niet voor NL hoor. Vraag maar aan je opa of oma die hebben een realistischer beeld dan de media die vaak maar wat wauwelen voor de verkoopcijfers. Klimaatverandering verkoopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die leven niet meer, maar liever kijk ik naar de statistieken.
Plaats een regenmeter in je tuin en houd de hoeveelheid neerslag over de jaren bij. Dan zul je merken dat je vraag niet helemaal terecht is.

Neerslag top tien sinds 1950
De neerslag van 27 augustus in Lievelde is op twee na hoogste etmaalsom sinds 1950. Het weerstation in Hupsel noteerde 131 mm (5e plaats neerslag top tien), Rekken 126 mm (zevende plaats neerslag top tien). Zulke extreme hoeveelheden komen op een willekeurige plaats in ons land minder dan eens in de honderd jaar voor.

Rang Plaats Datum Aantal mm
1 Amsterdam 9 augustus 1951 148 mm
2 Gouda 24 juni 1975 146 mm
3 Lievelde 27 augustus 2010 138 mm

4 Dirksland 14 september 1998 134 mm
5 Hupsel 27 augustus 2010 131 mm
6 De Haukes 9 juli 1989 128 mm

7 Rekken 27 augustus 2010 126 mm
8 Steenbergen 4 juli 1952 124 mm
9 Anna Jacoba polder 14 september 1998 123 mm
10 Ouddorp 14 september 1998 120 mm

De oorzaak van veel regen hangt samen met de begrenzing tussen warme lucht in het zuiden en koelere lucht in het noorden. Langs zo'n front, trekt de ene na de andere storing over met intensieve buien, langere periodes met regen en veel wateroverlast.
Dat heeft niets met de opwarming van de aarde te maken, daar de gemiddelde temperaturen de laatste 10 jaar zelfs dalen.
Gemiddeld valt er per jaar 690 tot ruim 900 mm aan neerslag in Nederland. De droogste plaatsen komen voor in het zuidoosten van Nederland (midden-Limburg), de natste op de Veluwe. In de zomer valt de regen in de regel met grotere hoeveelheden dan in de winter. Door de warmte kunnen fikse buien ontstaan, waardoor dan in korte tijd meer regen valt dan in de koude periode van het jaar. In de nazomer en herfst vallen de zwaarste buien vaak in de kustprovincies, omdat het warme zeewater de buien dan activeert.

Er is dus niets aan de hand. Gewoon een parapluu bij de hand houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, we hebben meer extremen, en wat krijg je als je extremen combineert... Ongeveer het gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ze combineert krijg je natte voeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hier helpen vingers in de dijk niet tegen, gewoon allemaal een waadpak aan!
(Het wordt hier èrg donker nu...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Lely regent het al een half uur.
waarschijnlijk heeft dat gewoonweg te maken met dat om de zoveel honderd jaar of duizend jaar of weet ik veel dit gewoonweg gebeurt...misschien kan het ook zijn dat uitbarstingen van vulkanen etc invloed hebben op het weer..in opwarming van de aarde geloof ik allang niet meer want nu heb ik laatst ook gelezen dat ze hebben ontdekt dat de oceaan nauwelijks opgewarmd is door de zogenaamde broeikaseffect...ik denk dat alles wat in de natuur gebeurt gewoonweg de natuur is en dat het zo hoort...wij mensen kunnen dat moeilijk accepteren blijkbaar...