Wat is precies, in begrijpelijk Nederlands, een "kadastraal middelpunt"?

De Lievevrouwentoren in Amersfoort schijnt het kadastrale middelpunt van Nederland te zijn. Maar het is me niet helemaal duidelijk wat dat is en op internet kom ik alleen wat definities tegen die ik niet goed begrijp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Je wilt alle punten in Nederland beschrijven met een x- en een y-coördinaat. Dat betekent dat je moet afspreken waar het nulpunt van beide coördinaten ligt.

De afspraak die is gemaakt is, dat dat nulpunt in de kerktoren van de Onzelievevrouwentoren in Amersfoort ligt. De X-as loopt van daaruit naar het oosten, de Y-as naar het noorden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En later is het nulpunt verschoven naar Parijs om te zorgen dat je nooit dezelfde x- als y- coördinaat kunt krijgen. Aan de coordinaten kun je nu zien of het een x of een y-coordindaat is. Slim he?
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Nog een voordeel is dat beide coördinaten nu niet meer negatief kunnen worden. Overigens ligt het nulpunt, voor zover ik me herinner, niet in Parijs, maar ergens op het platteland van noord-west-Frankrijk. Die plek is niet relevant, het gaat er slechts om dat beide coördinaten altijd positief zijn en dat je aan de getalswaarde al kunt zien of het een x- of een y-coördinaat moet zijn. Overigens ligt dat nulpunt een paar meter boven het aardoppervlak, omdat de aarde nu eenmaal rond is, en men de eis stelde dat ook het nieuwe vlak precies in Amersfoort aan de aardbol moest raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, ik heb nog wel een paar geoide-idioten als vriendjes! Jammer dat er geen geodesie meer gestudeerd kan worden in Delft...
Cryofiel
12 jaar geleden
Een geoïde is natuurlijk helemaal mooi. Maar bij het bepalen van het vlak waarin onze (verschoven) coördinaten liggen, is men waarschijnlijk uitgegaan van een eenvoudige bol. Of hooguit van een ellipsoïde. Althans, dat vermoed ik.

Andere antwoorden (3)

Hier is geen eenduidige antwoord op te geven omdat hiervan diverse definities van bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja duhh.
Het kadaster berekent verschillende punten. Bijvoorbeeld waar het midden van Nederland is.
Er is nu een "interessante' discussie over waar het middelpunt van de BeNeLex is. Volgens de geschiedenis (Napoleon) is het in Chaam, maar volgens het kadaster is het ergens anders (ben de naam even kwijt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Kadastraal middelpunt" betekent het middelpunt zoals het kadaster dat aangeeft. Het kadaster is de geografische dienst in Nederland. Zij houden bij hoe de grond verdeeld is, onder anderen.

De grond van Nederland wordt in Amersfoortse coördinaten weer gegeven.
Dat wil zeggen; er is een X en een Y as, zoals met grafieken in wiskunde, en er is een nulpunt.
Dat nulpunt lag, bij Amersfoortse coördinaten in Amersfoort.

De X-as loopt in dezelfde richting als de breedte graden op de aardbol, de Y-as loopt van noordpool naar zuidpool.

De amersfoortse coördinaten zijn vervangen door de RIJKSDRIEHOEKS METING.
In praktijk wil dat zeggen dat het nulpunt verschoven is van Amersfoort naar een ander punt.

Een kadastraal middelpunt is een midden tussen een aantal punten, maar op de wijze waarop het kadaster dat bemeet.

Heb je het over het geval BeNeLux en Chaam, dan gaat het om het midden van de afstand tussen het meest oostelijk en het meest westelijke punt van de Benelux zoals het kadaster dat uit meet.
Dat is de X-waarde.
Plus daarbij de afstand tussen het meest Noordelijke en het meest zuidelijke punt zoals het kadaster dat kent.
Dat is de Y-waarde.

Dan heb je de X en Y waarden van het
kadastrale middelpunt van de BeNeLux.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is dus op dit moment, 29 juli 2011, maar 1 juist antwoord op de vraag waar het kadastrale middelpunt van de BeNeLux ligt.

Toegevoegd na 21 minuten:
Een kadastraal middelpunt is dus niet altijd hetzelfde als het kadastrale NULPUNT zoals een aantal mensen hiervoor schijnen te denken.

Amersfoort IS nog altijd het kadastraal middelpunt van Nederland, maar Amersfoort is NIET meer het kadastrale nulpunt. (Wat het vroeger wel was.)

En het kadastrale middelpunt van de BeNeLux is niet hetzelfde als het kadastrale middelpunt van Nederland.