Een blauw plaatsnaambord geeft aan dat je een bebouwde kom binnenkomt. Het is dan officieel een woonplaats, dus een stad of dorp waar je maximaal 50 km per uur mag rijden. Bij een wit plaatsnaambord gaat het om een buurtschap. Dat ligt meestal aan een doorgaande weg, waar 80 km per uur gereden mag worden.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die geven de plaatsnaam (vaak dorpje of kleine gemeente) waarbij de bebouwde kom niet officieel begint.

Blauwe plaatsnaamborden geven èn de naam van de plaats/dorp aan en geven aan dat je de bebouwde kom in gaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Aanvulling:

De eerste zin is een beetje krom lees ik nu, ik bedoel dus,
een wit bord met blauwe letters geven het begin van het dorpje, gehucht aan maar daar begint officeel de bebouwde kom nog niet.
Een blauwe dus wel. Begin van dorp/stad & officiele begin bebouwde kom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen kloppen de antwoorden wel, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regels, zo ook hier. In het algemeen hebben dorpen en steden een 'bebouwde kom' en dus blauwe borden, en buurtschappen geen bebouwde kom, dus witte borden. Maar er zijn enkele dunbebouwde dorpjes die de gemeente in kwestie kennelijk geen 'bebouwde kom' vindt en die daarom witte borden hebben, en van de duizenden buurtschappen zijn er een paar honderd, die kennelijk - volgens de gemeente in kwestie - genoeg bebouwing(sdichtheid) hebben om wel een 'bebouwde kom' en daarmee blauwe borden te hebben (zoals op de foto).

Het criterium is dus niet per se dorp/stad dan wel buurtschap, maar een zekere concentratie van bebouwing. Daar zijn wel richtlijnen voor, maar geen harde normen die per se gevolgd moeten worden. Een gemeente(raad) kan dat zelf bepalen. Vandaar dat je in gemeente A een huizengroepje kunt zien met blauwe borden, terwijl je in gemeente B een soortgelijk huizengroepje kunt zien met witte borden, of met helemaal geen borden (omdat men wettelijk niet verplicht is om bij buurtschappen buiten de bebouwde kom plaatsnaamborden te plaatsen, en men dat in ca. de helft van de gevallen helaas dan ook maar niet doet). Voor nadere details over deze materie zie de bron.