Is de zon op de evenaar altijd 12 uur op en 12 uur onder? Of geldt dat alleen rond 21 maart en 23 september?

Op 21 maart en 23 september schijnt de zon recht boven de evenaar. In maanden als juni en december staat de zon schuin boven de evenaar.

Toegevoegd na 6 dagen:
Er zijn goed bewerkte antwoorden bij, maar geen van de antwoorden vind ik bevredigend. Wel een aantal reakties op een antwoord.

12 jaar geleden
22.5K

Antwoorden (4)

De dag en nacht duren op de evenaar gedurende het hele jaar ongeveer 12 uur.

Stel je een bal voor die je vasthoudt tussen de topjes van 2 wijsvingers (dat is de aardas) en waar aan de ene kant een lamp om schijnt.

Kantel de bal nu zo dat de ene vingertop een beetje verder van het verlichte deel af komt, en de andere vingertop juist in het verlichte deel komt.

Dit stelt een zomer of winter voor. De evenaar staat nu niet recht naar de zon toe.

Laat nu de bal draaien.
Nu zie je dat mensen die bij de wijsvinger (pool) in de buurt wonen die van de zon af staat, gedurende de hele dag in het donker zitten.

De mensen die bij de andere pool wonen, zitten juist gedurende de hele dag in het licht.

Echter op de evenaar, zie je dat precies de helft van de evenaar nog in het licht staat, en de andere helft van de evenaar in het donker. Dat maakt in principe dus niets uit.

Echter, er zijn wel kleine schommelingen in de lengte van de dag op de evenaar. Deze schommelingen zijn hooguit enkele minuten, maar toch.
Dit heeft te maken met de ellipsvormige (en niet perfect cirkelvormig dus) baan van de Aarde om de Zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat de rotatieas van de Aarde niet loodrecht op de aardbaan om de zon staat, maar daar 23,4° van afwijkt (inclinatie), verandert de hoek waarmee de Zon de Aarde beschijnt, in de loop van een jaar. Samen met de beweging om de Zon zorgt dit ervoor dat er op Aarde seizoenen voorkomen. Voor een waarnemer op het noordelijk halfrond zal de Zon hoger aan de hemel staan wanneer de noordpool naar de Zon toe gekanteld is. Daardoor is de temperatuur in die perioden hoger, terwijl de temperatuur lager is als de noordpool van de Zon af gekanteld is. Binnen de poolcirkels is de Zon zelfs gedurende een gedeelte van het jaar helemaal niet te zien (de zogenaamde poolnacht). De twee punten in de aardbaan waar een van de twee polen naar de Zon gericht is, worden zonnewendes genoemd en de twee punten waarop de Zon precies boven de evenaar staat, de equinoxen. Die vier punten verdelen een jaar in zomer, herfst, winter en lente.
De lijnen (cirkels) waarlangs de zonnewendes plaatsvinden worden keerkringen genoemd en zijn bijzondere parallellen. De ene keerkring bevindt zich op ongeveer 23½° noorderbreedte (de Kreeftskeerkring) en de andere op ongeveer 23½° zuiderbreedte (de Steenbokskeerkring).
Bovengenoemde betekent dat de zon twee keer per jaar de evenaar loodrecht passeert en wel op 21 maart en 23 september. In de praktijk betekent dit dat de dag en de nacht op deze data ongeveer 12 uur duren.
Omdat de zonsondergang en opgang gerekend worden vanaf de rand van de zon en niet vanaf het middelpunt, duurt de dag ongeveer 10 minuten langer dan de nacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal verkeerde uitleg. Toch leuk geprobeerd. Zie mijn uitleg. Op de evenaar duren de nacht en de dag gedurende het hele jaar door ongeveer 12 uur. Nog een paar bronnen voor je:
http://www.denbeste.nu/cd_log_entries/2003/06/Dayandnightattheequator.shtml
http://blog.chicagoweathercenter.com/2011/07/ask-tom-why-equators-length-of-day-and-night.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit legt leuk de seizoenen en dag- nachtlengte uit, maar geeft verder totaal geen antwoord op de vraag over of die lengten nou constant zijn op de evenaar of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over welke lengten heb je het? De vraag luidt:
"Is de zon op de evenaar altijd 12 uur op en 12 uur onder? Of geldt dat alleen rond 21 maart en 23 september?"
Antwoord: "Bovengenoemde betekent dat de zon twee keer per jaar de evenaar loodrecht passeert en wel op 21 maart en 23 september. In de praktijk betekent dit dat de dag en de nacht op deze data ongeveer 12 uur duren." Er wordt in de vraag niet over "constant" gesproken. Leg nog maar eens uit wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok nogmaals: De lengte van de dag, én de lengte van de nacht, uitgedrukt in uren, is gedurende heel het jaar, ongeveer precies 12 uur, als je op de evenaar staat/woont. Zo simpel is het. De kanteling van de aarde, en dus het seizoen, heeft daar geen enkele invloed op. Dit plaatje helpt misschien: http://www.astronomy.org/programs/seasons/pictures/09reasons-for-seasons-general.gif Kijk naar het plaatsje op het noordelijk halfrond dat aangegeven wordt in het rood, en trek vanaf daar een lijn evenwijdig aan de evenaar. Zoals je ziet is in de winter het grootste deel van die lijn in het donker, en in de zomer het grootste deel van die lijn in het licht. Op de evenaar maakt dat niet uit. Er is zowel in de zomer als in de winter een even groot deel van de evenaar aan de donkere kant van de aarde, als aan de zon kant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad jOve leuk geprobeerd en je hebt ook gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wildelely: het woordje "altijd" betekent constant: "Is de zon op de evenaar altijd 12 uur op en 12 uur onder?" In andere woorden: is de dag- en nachtlengte altijd constant op de evenaar? Jouw antwoord gaat over de lengte van de dagen, waar dan ook ter wereld, op 2 specifieke dagen. Het klopt allemaal wel, daar niet van, maar het behandelt iets anders dan werd gevraagd. That's all.
corzijlstra
12 jaar geleden
Over het hele jaar genomen zal het op de evenaar langer donker zijn dan op de noordpoolcirkel en de zuidpoolcirkel. De zon gaat er op de evenaar sneller onder en komt sneller op dan verder van de evenaar af. Op de poolcirkel bungelt de zon in de zomer in de nacht enige uren constant tegen de horizon en in de winter overdag enige uren constant tegen de horizon. In de tijden, dat de zon aan weerzijden tegen de horizon bungelt, is het licht. Op de poolcirkel zal het in december zo'n 4 a 5 uur per etmaal licht zijn en in juni het hele etmaal licht.
Dit hoeft niet altijd op 21 maart en 23 september te zijn. Meestal begint de zomer om die reden op 20 juni. De herfst kan ook beginnen op 22 september, maar meestal inderdaad een dag later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gewoon gelijk. Alleen rond die tijd komt de zon op de evenaar precies om 6 uur op en gaat die om 18 uur onder. Omdat landen ook een oost-west breedte hebben, ieder plekje op de evenaar heeft daardoor een andere tijd, weet niemand daar hoe laat precies de zon opkomt en ondergaat. Rond 21 juni en 21 december is de afwijking van 6 resp. 18 uur het grootst. Je weet waarschijnlijk zelf al dat dat komt doordat de zon, door de schuine stand, bij de evenaar tussen de beide 23,4 breedtegraden pendelt.