Als de neerslagkans 80% is, dan gaat het gewoon regenen toch?

Wellicht mijn 'domste' vraag ooit hier op GV, maar het zou raar zijn als het niet gaat regenen bij 80% neerslag toch?

12 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of ze bedoelen 80% kans op regen.. dan heb je 20% kans op droog en zou het dus prima overal kunnen regenen, maar bij jouw per ongeluk droog blijven.. Maar wellicht bedoelen ze 80% van de 24 uur kans op regen.. Dan zou het dus normaal gesproken bij 80% 19.2 uur moeten regenen.. Kan het er een beetje naast zitten, maar heb je in elk geval regen...

Het beste antwoord

80% kans op neerslag, is nog altij 20% kans op geen neerslag.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de meteorologie waarschijnlijkheid of mogelijkheid dat het weer een bepaalde kant opgaat of dat bepaalde verschijnselen optreden. De mate van (on)zekerheid wordt aangegeven door middel van een percentage. Zo geeft het KNMI in de meerdaagse verwachting de kans op neerslag en zon aan door middel van een kanspercentage. In de weerberichten worden die percentages vaak vertaald in termen als ""kleine kans op, mogelijk, waarschijnlijk of hier en daar"". Bij een neerslagkans van 90% of meer is het vrijwel zeker dat er neerslag komt, bij een kans van 10% of minder blijft het vrijwel zeker overal droog.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

De kans dat het gaat regenen is wel het grootst, maar het kan ook niet gaan regenen. Soms is de regen erg regio-gebonden en misschien ben jij net in een buurt waar het niet gaat regenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus niet 100% zeker dat het niet gaat regenen maar de kans is dus heel groot van wel dus je kan er inderdaad gewoon van uitgaan dat het gaat regenen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is 20 procent kans dat het niet gaat regenen. het hoeft niet te betekenen dat het lang gaat regenen maar de kans is erg groot dat het gaat regenen. ookal is het maar even
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha kijk die bescheidenheid, dat mag ik wel.
En 80% betekent dat de kans 20% is dat het niet gaat regenen. Nog altijd een redelijke kans dus.
Maar als je dat voor jezelf na gaat dan weet ik zeker dat je wel eens hebt meegemaakt dat je op het weerbericht hoort dat er heel de dag buien zullen zijn en dat het toch droog blijft?
Dan denk je: het zal wel een foutje van de weerman zijn geweest. Maar dan blijkt ook nog dat het 5 kilometer verderop wel geregend heeft.
Dan hoor jij dus waarschijnlijk bij die 20% die geluk heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weerstations weten het nooit 100% zeker. Er is zelfs een keer geweest dat de kans op neerslag 100% was terwijl de hele dag de zon prachtig scheen omdat door de wind de regenbui een onverwachte wending kreeg. Ik weet overigens niet precies wanneer dat was maarja, als er word gezegt dat de kans op neerslag 80% is kan het zijn dat de wolken misschien de andere kant op worden gedreven door de wind of dat ze niet zeker weten of er water uit gaat vallen, en dan op je nog de warmte die een deel van het water meteen weer verdampt. Soms regent het 8KM boven de aarde wel maar komt het niet eens op de aarde teregt!
In het regenwoud verdampt water vanaf de boden maar dat is gewoon zoveel dat het nieteens bij de wolken komt maar meteen weer naar beneden valt (stijgingsregen,) dat is een beetje het omgekeerde proces. :)

Groetjes!
POEHAA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als De neerslagkans 100% is kan je er zeker vannuit gaan dat het gaat regenen. Ik hoop niet dat je zo denkt als de dokter tegen je zegt dat je 80% kans hebt om te sterven dat je er dan al van overtuigd bent dat je gaat sterven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee. Dit zegt KNMI zelf:

• neerslagkans:
Dit getal geeft de kans als percentage (%)aan dat iemand die zich op een willekeurige vaste plek in Nederland bevindt, op een dag (00-24 uur) neerslag krijgt. Die neerslag is meestal regen, maar kan ook sneeuw of hagel zijn. Het getal zegt dus niets over de duur van de regen: dat kan 10 minuten zijn of 24 uur. Wel is vereist dat er ten minste 0,3 mm neerslag valt, wat overeenkomt met 0,3 liter per vierkante meter.
==

Oftewel: Een op de vijf plekken houdt het droog; In nederland blijft dan nu 8500 vierkante kilometer gewoon droog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
80% is de kans op regen maar dat is 4/5 deel

1/5 deel= 20%

dat is een groot percentage

nu kan het zijn dat:

de wolken afdrijven

bijvoorbeeld als er eerst een NO wind staat en dit in de loop van de middag veranderd naar NW wind dan kan het net jullie regio missen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van iedere vijf dagen waarop de weerman 80% neerslag voorspelt, komt z'n voorspelling op vier dagen uit. Op een van die dagen blijft het toch nog droog. Neerslagkans geeft vooral aan hoe zeker de weerman is van z'n voorspelling. Bij 90% is hij heel zeker dat het gaat regenen. Bij 10% is hij heel zeker dat het droog blijft. Bij 50% heeft hij eigenlijk geen idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een kans van 80% dat het ergens in NL gaat regenen. Dan kan een hoosbui maar ook een paar spetters betekenen.
Het gaat dus niet gewoon regenen. Daarnaast heb je een kans van 20% dat het niet gaat regenen ergens in NL. De voorspellers zitten dus altijd goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is niet raar want daar heb je dus 20% kans op

(kans van 2 op 10 dus dat je geen regen krijgt)