Vroeger was het mogelijk om wekenlang op een reddingsbootje of vlot op zee te dobberen zonder een schip tegen te komen. Is dat nog steeds mogelijk?

Of worden de zeeën momenteel zo druk bevaren dat dit niet meer zou kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dat is nog steeds mogelijk. Op de Noordzee is dit vrijwel onmogelijk omdat het verkeer daar vrij intensief is. Op de oceaan is de kans dat je gevonden wordt klein. Ik heb oversteken meegemaakt waarin je een week geen ander schip ziet. De kans dat een schip je (per toeval) ziet is ook erg klein omdat je erg laag op het water zit. Door diverse hulpmiddelen kun je je aanwezigheid wel kenbaar maken, denk hierbij aan rookpotten / vuurwerk / lichten / spiegels of electronische hulpmiddelen zoals sarts en epirbs. Ik meen mij te herinneren dat er recent nog 2 jongens weken op zee hebben gezeten in een klein motorbootje die naar een naburig eilandje wouden (verliefd!!) maar motorpech kregen. Ergens in de pacific dacht ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan nog steeds. Er zijn om te beginnen nadrukkelijke shipping lanes. Daarnaast kan je makkelijk 's nachts obver het hoofd gezien worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theoretisch is het mogelijk, alleen het gebeurt bijna niet, over het algemeen is je etenswaar dan al op, en op zee kan je geen zeewater drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is zeker nog mogelijk, ik kan me nog wel van een aantal jaren terug herinneren dat mensen in (al dan niet) gammele bootjes werden gevonden na wekenlang op zee of eerder oceaan te hebben rondgedobberd. Bv. nadat ze schipbreuk hadden geleden terwijl ze een reis om de wereld aan het maken waren.

Het maakt natuurlijk nogal wat verschil of er gebruik wordt gemaakt van een (drukke) scheepvaartroute of dat je ergens op een onmetelijk deel van een van de wereldzeeën en/of oceanen iets overkomt of dat je (snel) gevonden wordt.

Belangrijk is natuurlijk ook of je de juiste apparatuur bij je hebt en bv. van die alarmpijlen die je af kunt steken.

Maar er kan natuurlijk ook wel eens iets gebeuren waardoor je iets onverwachts meemaakt en er helemaal geen rekening mee hoeft te houden. Denk aan het geval dat je gewoon een pleziertochtje aan het maken bent en ineens in een vreselijk noodweer terecht zou komen en helemaal af zou drijven. Nou zal dit zich met name in de Atlantische oceaan, de Grote en Indische oceaan voordoen en niet in Europese wateren.
12 jaar geleden
Ja hoor, zie dit krantenbericht van november 2009.