Hoe zijn de vlaggen van de landen ontstaan?

De vlaggen zijn over de hele wereld bekend en er zijn geen twee dezelfde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 2 landen die dezelfde vlag hebben.
(rood, wit, blauw)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke landen zijn dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 zitten in de Benelux.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de ene staan de kleuren verticaal en bij de andere horizontaal.
Of de kleur blauw is niet hetzelfde. De ene is licht blauw en de andere is normaal blauw.
Blijft verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn toch echt andere tinten. Ook zijn de verhoudingen van de vlaggen anders. NL is 2:3, terwijl Luxemburg 1:2 of 3:5 gebruikt. Indonesië en Monaco daarentegen... Hoewel Indonesië 2:3 hanteert, en Monaco meestal 4:5 hanteert, wordt in Monaco 2:3 ook wel eens gebruikt.

Het beste antwoord

Hoewel er uit de Klassieke Oudheid gevallen bekend zijn waar signalen gehesen werden, is het niet zeker of die signalen met behulp van vlaggen gegeven werden. Het is bekend dat in de Romeinse tijd vlaggen werden gebruikt voor het doorgeven van signalen, dus als semafoor. In de Middeleeuwen werden vlaggen gebruikt als identificatie van de leider. Omdat de veldslagen complexer werden, gingen leiders vlaggen met eigen symbolen gebruiken.

Heden ten dage worden vlaggen nog steeds voor dat doel gebruikt. Dergelijke vlaggen worden standaards genoemd.
Landen, provincies, staten, steden, dorpen, bedrijven en organisaties hebben heden ten dage hun eigen vlag om hun geschiedenis of hun doelstellingen te symboliseren.

Tijdens veldslagen was de vlag een cruciaal onderdeel van de strijd. Een eenheid werd gevormd achter de vlag. Het veroveren van de vlag van de vijand heeft daardoor een zekere triomf, een aanduiding dat de eenheid verslagen is. Nog immer zijn er vlaggen en vaandels, veroverd bij veldslagen in het verleden, die de landen die ze nu bezitten, hoewel ze nu op vriendschappelijke voet leven, niet willen teruggeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi stukje Wikipedia!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het gevonden op de website die bij de bron staat. En is dat dan een probleem? De meeste antwoorden hier worden van internet gehaald...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, is geen probleem, doet iedereen op z'n tijd, maar de bron stond er (nog) niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens, ik zie een min staan.. is niet van mij hoor.

Andere antwoorden (2)

De romeinen gebruikten verschillende kleurencombinaties op doeken als communicatiemiddel op afstand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vlag van Luxemburg

Deze vlag - een kopie van de Nederlandse - werd in 1848 ingevoerd. De kleur blauw is iets lichter dan die van de vlag van Nederland. Deze lichte kleur is sinds 1992. Luxemburg heeft in haar geschiedenis een eenheid gevormd met het Habsburgse Nederland. Vandaar ook dat de vlaggen gelijk zijn........