'Gewone' erosie niet, bodemerosie wel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Erosie

Erosie is een fenomeen met een natuurlijke oorzaak dat in ieder geologisch tijdperk optreedt. Menselijke activiteiten kunnen het erosieproces versterken, bijvoorbeeld door het kappen van bossen en het kaal houden van de bodem door ploegen. Erosie mag niet verward worden met verwering. Het verschil tussen erosie en verwering is dat bij erosie de grond verplaatst wordt, terwijl bij verwering de grond wel in stukjes breekt (mechanische verwering) of chemisch verandert (chemische verwering) maar op dezelfde plaats blijft. Wel is het zo dat verweerde grond vaak makkelijker erodeert.

In Vlaanderen komt erosie veel voor. Elk jaar spoelt gemiddeld 15 miljoen ton vruchtbare Vlaamse landbouwgrond weg door bodemerosie.[bron?]

Kappen van bomen zorgt voor erosie. De bomen houden de grond vast, als de bomen weg worden gehaald, wordt de vruchtbare bodem (en dan vooral de bovenste laag, de humuslaag) weggespoeld. Hierdoor kan er niks meer (of moeilijk) opnieuw groeien, ook moet de successie opnieuw beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, erosie is gewoon iets wat natuurlijk is en altijd zal doorgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is geen antwoord op de vraag of het een milieuprobleem is, de vraagsteller weet waarschijnlijk ook wel dat het iets natuurlijks is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het woord 'nee' dan? Je kan wel elke pagina op wikipedia ctrl+c ctrl+v, maar dan kun je net zo goed googlen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las het woord nee, maar iets onderbouwen is wel zo logisch toch :P
Ja en Nee:

Het wegspoelen van vruchtbare grond wel.
Het ontstaan van (kleine) zandverstuivingen niet. (hier komen bijzondere dieren en planten voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normale erosie is dat gesteenten verpulveren door natuurlijke invloeden; gesteenten barsten door snelle temperatuurwisselingen,door de druk van gletsjers of ze slijten door neerslag.
Bodemerosie wordt meestal veroorzaakt door de mens; bodems spoelen weg doordat de vegetatie door de mens is gekapt of platgebrand.
Er bestaat ook natuurlijke bodemerosie; branden kunnen door blikseminslag onstaan en bergmeren kunnen door vulkanische activiteit of aardbevingen spontaan leeglopen en bodems meesleuren.
Door menselijk ingrijpen ontstane bodemerosie wordt gezien als een milieuprobleem, voorbeelden:
de VS in de eerste helft van de vorige eeuw (Badlands)
de Sovjet-Unie/ Rusland b.v. Kazakhstan
China o.a.de Gele Rivier