Hee lang geleden had Zuid Nederland een tropisch klimaat en lag het grootste deel onder water, maar de mensen produceerden toen nog geen CO2? How?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Toevoeging op eerste antwoord: schommelingen in temperatuur (met de uitersten tropisch en ijstijd) schijnen veroorzaakt te worden door zonnevlekken. Dat komt erop neer dat de zon in bepaalde lange periodes meer energie uitstoot ( dus bij ons heel warm) en in andere minder (dus bij ons koud). CO2 heeft maar een hele kleine invloed vergeleken met die enorme kracht van de zon.

Los daarvan is het wel beter voor de aarde om zo weinig mogelijk te vervuilen en CO2 uit te stoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weinig vervuilen en verspillen: Een plus waard.
Weinig CO2 niet echt....is weer groeistof voor planeten, zolang tuinders nog extra CO2 in de kassen blazen voor snellere planten (voedsel) groei lijkt me extra CO2 eerder goed voor de voedselvoorziening van 7 miljard mensen... Per saldo toch een plusje dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
planeten = planten? Wel een leuke vertyping!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de andere antwoorden zit ook wel iets, maar het is evident dat het begint met zaken op de zon.

Andere antwoorden (5)

Ha, die SabineF;

Wat je zegt dat klopt en toont ook aan dat de invloed van de mens op de CO2-concentratie verwaarloosbaar is. Er is zelfs al vastgesteld dat de CO2-concentratie in het tijdperk van de dinosauriërs 20x zo groot was als nu, terwijl er toen van menselijke invloed uiteraard geen enkele sprake kon zijn. Kortom; CO2-schommelingen zijn een volkomen natuurlijk verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging op eerdere antwoorden:

Wat ook uitmaakt: Op dit moment staat de aarde in de winter dichter bij de zon dan in de zomer (de baan is een ellips) op het noordelijk halfrond. Over ca 11k a 12k jaar staat de zon in de zomer het dichts bij de zon op het noordelijkhalfrond als gevolg van bewegingen in de stand van de aardas ...precessie beweging heet dat.
Op het noordelijk halfrond is meer landmassa en derhalve zal bij een warmere winter (dichter bij de zon is meer warmte instraling) minder sneeuwval ontstaan dan bij een koudere omdat sneeuw landmassa nodig heeft om te blijven liggen.
Meer sneeuwoppervlak over langere periode van het jaar ....als de winter kouder is daar waar de meeste landoppervlak aanwezig is...geeft meer weerkaatsing (reflectie) van zonlicht naar de ruimte en daardoor minder warmte opname door de aarde.

Hiermee is de "precessie beweging" van de aardas ook van invloed op het klimaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bovenste antwoord klopt niet! Inderdaad zijn er veel verschillende factoren die invloed hebben op het klimaat. Ook voor de mensen er waren schommelde het klimaat. Denk maar aan de meteorietinslag die vermoedelijk de dinosaurussen heeft uitgeroeid: doordat de dampkring vol stof zat, kon de zon moeilijker de aarde verwarmen en brak een ijstijd aan.

Dat wil niet zeggen dat mensen geen invloed hebben op het klimaat, of dat die invloed niet belangrijk is. Als de aarde in het verleden opwarmde, ging dat vaak geleidelijk, zodat het milieu zich kon aanpassen. Nu gaat het veel en veel sneller!

Bovendien is er nu ook sprake van veel ernstiger verwarming. Als de aarde met twee graden warmer wordt, blijft de schade nog binnen de perken. Maar volgens wetenschappelijke schattingen stevenen we af op minstens vier graden warmer. Dan zitten we flink in de problemen: de regenwouden zullen opgaan in bosbranden, waardoor het nog warmer wordt, en de permafrost zal smelten, waardoor nog meer broeikasgassen vrij komen en het nog warmer wordt... De planeet zal niet vergaan, maar het zal wel onleefbaar worden voor mensen.

Zelfs als het niet zo ver komt, is het niet zo leuk als Zuid Nederland opnieuw onder water komt te staan.

Dus, ook al zijn mensen niet de enige met impact op het klimaat, het is een goed idee om te zorgen dat wij onze invloed beperken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de tijd dat de CO2-niveaus in onze atmosfeer veel hoger waren, was het op de aarde ook veel warmer. De CO2 werd bijvoorbeeld door extra vulkanisme in de atmosfeer gebracht. In het Carboon was het warmer, was een groot deel van de aarde begroeid met tropische varenbossen en lag het CO2-gehalte in de atmosfeer hoger dan nu. Die tropische varenbossen van toen zijn de steenkoolvelden, gasreserves en olievelden van nu.

In prehistorische tijden kreeg het evenwicht geregeld een flinke tik door natuurlijke rampen en dan ging het ook mis: het klimaat sloeg in de loop van 10.000 jaar volledig om, grote hoeveelheden diersoorten stierven uit, landschappen veranderden enorm.

Het probleem waar we vandaag de dag mee te maken hebben, is dat we heel veel CO2 uit die tijd, die vast zit in fossiele brandstoffen, weer vrij laten komen in de atmosfeer (door kolen en olie te verbranden). In de natuur gebeurt dit ook wel (door b.v. kolenbranden onder de grond) maar in veel mindere mate dan het nu gebeurt door de mens. Het natuurlijke evenwicht krijgt dus een extra tikje doordat de mens er nog een bijdrage aan levert. En daar hebben we zorgen over, omdat de mensheid zich zal moeten aanpassen: land loopt onder water, landbouw kan niet meer in gebieden waar we het tot nu toe altijd nog wel konden.

We kunnen dus proberen te zorgen dat we het evenwicht zo min mogelijk verstoren, ook voor onze eigen bestwil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat de natuur veranderd het Zuidpool gebied was ook Tropisch ( ik ben 11 jaar)