Waar komen stenen eigenlijk vandaan?

Als je buiten loopt zie je er een hele boel. Alleen waar komen ze nou vandaan? Komen ze van de aarde af?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (5)

Ja, de aarde is gesteente dus logische dat daar ook de stenen vandaan komen, wat dacht je dan dat je ineens er kwamen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gesteente bestaat uit een concentratie mineralen. Elk gesteente heeft een andere samenstelling mineralen. Petrologie is de leer van de gesteenten. Alle gesteenten zijn in te delen in 3 hoofdgroepen: sedimenten, stollingsgesteenten en metamorfe gesteenten. De indeling is op basis van genese, de manier waarop ze zijn ontstaan. Het is dus een genetische indeling.

Zie meer in de bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rotsen die met de tijd tot stenen veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stenen en stukken rots breken door verwering van gebergten af. Ze kunnen dan meegevoerd worden door een gletsjer, door een rivier of door mensenhanden.
In de ijstijden kwam de poolkap tot halverwege Nederland.
Het landijs duwde de grond voor zich uit en zo ontstonden b.v. de Hondsrug en de Utrechtse heuvelrug. Het landijs voerde ook kleine en grote keien mee en morene (leem).
Van zulke keien hebben mensen later de hunebedden in Drenthe gebouwd, van leem kun je weer potten bakken of ook weer stenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over heel lange termijn gezien komen ze van zichzelf...
Denk aan stof en slib dat door de wind en door water op hopen terecht komt. Door de tijd heen kan dat gesteentes vormen.
Maar: wind en water slijten die gesteentes ook weer, de boel brokkelt af, in grote keien, stenen, steentjes, grind en gruis en zand. Wat zich weer kan ophopen... En zo maar verder.
Vrijwel alle stenen komen gewoon van de aarde zelf, in een rivier bijvoorbeeld van stroomopwaarts, of je vindt ze op een plek waar vroeger een rivier was.
Er zijn wel stenen die niet van de aarde komen, dat zijn meteorieten.

Hier vind je ook uitleg over stenen: http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaan-stenen.71223