Op welke tijdstippen van een dag meet het KNMI de temperatuur?

Vaak lees je over de gemiddelde temperatuur van de afgelopen maand. Iemand nam over de maand mei iedere dag om 12.00, 15.00 en 18.00 bijvoorbeeld de temperatuur op, maar kwam tot een ander maandgemiddelde. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het KNMI is vierentwintig uur per dag actief. De combinatie van infrastructuur, techniek, wetenschap en dienstverlening is uniek op het gebied van weer, klimaat en seismologie. Wereldwijd werkt het KNMI intensief samen met andere instituten en onderzoeksinstellingen.

Het KNMI is bekend van het weer maar de weerpresentaties in de media (radio, tv en krant) worden verzorgd door de particuliere weermarkt. De bekende weerpresentatoren van TV zijn dus niet in dienst van het KNMI zoals vaak wordt gedacht. Ook regionale en lokale weersverwachtingen, weersverwachtingen voor de vakantie en wintersport en specifieke weersverwachtingen voor commerciële doeleinden behoren niet tot het takenpakket van het KNMI.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft een ander gemiddelde...
de temperatuur is op geen 2 punten de gehele dag exact gelijk.
Een goede meetopstelling (temperatuur) moet aan aardig wat vereisten voldoen. Zo moet de thermometer altijd uit de zon (noordzijde) hangen op 1,5 meter hoogte....in een meetkastje opgehangen.

Daarnaast maakt ook de omgeving nog veel uit. In een stad met veel steen zal het warmer zijn dan ergens in een bos of op de velden.
De grondsoort maakt ook uit net als de nabijheid van water (meer of zee)

Wat betreft je hoofdvraag: Het knmi meet continu.
Elke paar seconden tot 1 minuut dus een meting welke vastgelegd wordt.