Slavische talen/volkeren

Waarom worden de talen van het 'Oost-blok' oftewek voormalig yoegoslavië Slavische talen genoemd. Zo ook met "slavische volkeren ?

Zover ik heb kunnen vinden heeft het niets met 'slaven' te maken.

Bij voorbaat dank !

Mvg,
-Mirella.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het woord slaaf is wel afgeleid van de naam voor de Slavische bevolkingsgroep.

Na de 9e eeuw werden Slavische volkeren tot slaaf gemaakt. Deze mensen noemden zich "sloviti" (= mensen die onze taal spreken). De benaming "slaven" (en Slaven) is daar van afgeleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heeft met de oorsprong van de taal te maken - zo zijn de meeste talen in west-europa op latijn gebasseerd en de meeste talen in de 'oostblok' op de slavische taal.